PELAMIN INDAH NAS GREAT IDEA - KLIK SINI


Gambar Proton Sedan Gen2 Terbaru - PROTON PERSONA : Syokkahwin.com

Gambar Proton Sedan Gen2 Terbaru - PROTON PERSONA

Posted on July 28, 2007
Filed Under Cars Review, [G] Malaywood

PROTON CEO, Datuk Syed Zainal Abidin announced today that the company will turn into black by end of its financial year next year. Reason: The new and latest addition to PROTON stable of cars. It will be called PERSONA! Jika anda berminat untuk melihat gambar kereta terbaru SEDAN GEN2 PROTON, sila lihat di bawah ini:

Gambar Kereta Baru Sedan Proton

Sedan PROTON Gen2 Baru

Gambar Kereta Baru Sedan Gen2 Proton

[CARI DUIT NAK BELI PROTON? CLICK HERE]

Gambar Proton Sedan Gen 2  Terbaru

[CARI DUIT NAK BELI PROTON? CLICK HERE]

Proton PERSONA

Proton PERSONA

GAMBAR SULIT PROTON SEDAN GEN2 TERBARU - PROTON PERSONA

Ada cun ka? Bolehhhlaaaa.. But I won’t be holding my breath on the quality still. The cars will be available in two variants manual and auto at 1.6L priced between RM45k-RM55k. Kereta ini mungkin menggantikan kereta model satria yang sudah lama lusuh..

[CARI DUIT NAK BELI PROTON? CLICK HERE]

(pic courtesy of paultan.org)

YouTube Preview Image
PROTON SAVVY BEING SNIFFED AT BY JEREMY CLARKSON, BRITISH AUTO PUNDIT

Other Hot Posts


SHARETHIS


FREE-ADVERTISEMENT

All comments are the 100% responsibilities of the commenters. In case of any doubt, kindly refer to DISCLAIMER.



Baca sahaja? Luahkan pendapat anda supaya mereka dengar!!

201 Responses to “Gambar Proton Sedan Gen2 Terbaru - PROTON PERSONA”

  1. whitepepper on July 29th, 2007 11:54 pm

    cun gile tu….mau kena tangkap satu nih…

  2. pop-iah on July 31st, 2007 10:06 pm

    la..ubah sikit je.

  3. siti fatimah on August 1st, 2007 2:45 pm

    Tak tahu lah kat mana silapnya…. setiap kali proton keluar model baru… pasti tak lari dari bayang-bayang model yang terdahulu. cubalah 100% ubah boleh tak???

    Cuba fikir cam na volvo dula dan volvo sekarang?
    Honda dulu dan honda sekarang?

    bentuk dah berubah.. kenapa Proton tak boleh buat cam tu.. nak save budjet ke??/ tapi harga mahak gak kalau nak compare ngan keta luar negeri.

  4. pop-iah on August 2nd, 2007 8:33 am

    betul tu,harga lagi mahal dari kete luar negeri.kualiti tak seberapa.

  5. wantie on August 2nd, 2007 9:52 am

    hai…
    saya ni bukannya nak kutuk tentang keta buatan tempatan. Tapi kalau tak dak perubahan tu kena la betulkan.

    Kadang-kadang manusia ni kalau cakap lembut-lembut susah nak dengar. Tapi kalau kita mengata tentang mereka, cepat-cepat mereka berubah. Takut kena kata lagi….

    he.he.he

  6. Anak Sarawak on August 2nd, 2007 10:40 am

    Aku nengok motor m’sia ni, display function dia sekarang macam washing machine…contoh button cd player… tapi tak tau yang baru nie, ada kelainan ke atau tukar body je..body pun tak jauh beza. Lagi satu masalah aku tak paham, kenapa QC engineer main lulus aje dah kita pakai banyak masalah.. bila hantar balik tunggu 2 - 3 bulan lagi for warranty repairment… tak heran kalau kita mengagungi keluaran luar negeri!

  7. mc sue on August 2nd, 2007 1:52 pm

    brapo hargo dio? ingat come sgt!

  8. Sheila on August 3rd, 2007 6:52 pm

    Aku bukan nak mengasut kelian semua supaya jangan beli proton, tapi aku tension sangat dengan Proton ni! Nak beli kereta lain tak mampu, yang aku mampu beli jenama Proton je. Proton ni dicipta bukanya nak bagi kesenangan pada pembelinya, tapi nak menyusahkan siapa yang membelinya. Jangan beli “Proton”, nanti menyesal tak sudah! Aku pakai Gen.2 banyak problem. Tingkap dah 2 kali tukar. Door knob dah 3 kali pecah. Gear tiba-tiba tak function. Kalau ada duit sikit belilah kereta Jepun, biar mahal sikit tapi puas hati.Barangan dalaman kereta ni macam ajing kurap tepi jalan, patah sana-patah sini, pecah sana-pecah sini, tangal sana-tangal sini, bunyi sana-bunyi sini. Macam-macam lagi. Aku dah tak percaya langsung dengan Proton sial ni….. Sekaran teknologi engine VVT, tapi Proton masih teknologi engine yg jenama kereta lain dah tak pakai! Campro (CamProblem) Jadi siapa yang nak cari problem, sesuailah pakai kereta (CamProblem) ni……..

  9. Sheila on August 3rd, 2007 6:54 pm

    —————-, -*-

  10. lizard on August 3rd, 2007 9:44 pm

    aku rasa mcm de yg x kena jer kat keta nihhh…emmmm…pemende erkkk..maybe bg pendapat aku la kan..x yah la nak berlumba2 nak kuarkan keta yg cantik2 tp kualiti x da.. pe kata upgrade kualiti keta tu then baru design.mmg r sapa nak beli keta yg huduh kan..tp keta bkn nak tuka ari2 pon

  11. izat on August 3rd, 2007 10:35 pm

    Tak menarik pun…………

  12. jantan on August 4th, 2007 12:57 pm

    orang beli gen2 pasal kesian jer kat proton. kalau tak beli dia kata tak patriotik pulak. kalau sales dia naik nanti dia rasa selesa macam awal 90an dulu sampai lupa diri. asyik tukar logo jer macam naza tak usaha nak buat kereta sendiri asyik ambik orang punya jer.

    tengok hyundai dan kia. awalnya bergantung pada mitsubishi dan mazda gak tapi sekarang tengok. pergilah kat australia dan canada, berlambak kereta dia orang ni. sampai jeep wrangler yang mat salleh punya tu pun pakai enjin kia, tak tabik ke.

    walau apa pun kita bagilah peluang kat proton sekali lagi. sian kat dia orang. pastikan kereta baru ni ada kualiti. pintu senang tutup dan buka. taklah sampai seliuh jari nak buka pintu Gen2. power window tu jangan lah sebulan dah wat hal. inilah penyakit proton no 1. tengok masa bayar tol byk proton bukak pintu sebab tingkap jammed. malu beb.

    apa pun datuk syed gua tabik lu.. sanggup tinggalkan kerja mudah di perodua untuk sahut cabaran di proton yg bermasalah. perodua tu budak pas spm pun boleh uruskan, daihatsu ngan toyota yg punya. tukar logo jer..bosnya boleh lah berlagak macam dia yg perah otak.. tapi jadi kuli kat org jepun,,peh..

    sayonara….

  13. mierul on August 4th, 2007 10:13 pm

    ok la jugak model 2

  14. Tom Cruise on August 5th, 2007 4:38 am

    Pacik bukannya apo, kalu dikiro hargo yang dikhobarkan memanglah sodap telingo dongar eh….RM45K - RM52K, memanglah berpatutan untuk 1.6 liter, tapi pacik nak hambik peranan tunggu dan lihat. Kalu betol keto ni bagus memang kemungkinan bosar pacik ngankat loan keto lagi lah nampak eh. Pacik ado tengok gambor spy model baru nih, pandangan pertamo ni takdo lah pacik terujo sangat. Tengok lah camno… tapi bagus lah proton dah nak keluar model baru. Ni tak, model perdana tuh dah lagi tuo dari anak daro pacik ni hah….bilo ntah nak tukar!!!!

  15. gerald on August 6th, 2007 10:12 am

    err…hopeless for new proton model..

  16. Awek Brutal on August 6th, 2007 10:16 am

    Perggghhhhhhh……jangan la beli proton banyak x baikkkkkk…I punya bapak asyik tukar krete jerrrr!!!!!!!!!!!Tau x i tahun jer dah dekat 3 biji krete, kene hantam dengan kambing trok kene blasah…skarang dalam workshop.Ape bleh buat, skarang try krete baru….ok adios!

  17. mat gen2 on August 6th, 2007 11:57 am

    knaper proton ni asyik duk kluar kreta yg samer jer…ubahsuai ckit jer.tak der langsung nak tunjuk kemajuan langsung….cuba ler kluar yg bentuk yg lain…tgk kreta yg lain…walau enjin sama tapi bentuk meganacam…tak ler mcm proton…nak save budjet ler kononnyer…rugi agaknyer kalau nak tukar acuan…..serik nak guna pakai lg kreta buatan malaysia selagi tak ader perubahan…lg satu kalau nak kuar yg baru wat ler yg lebih besar dr yg ader sekarang….bukan makin lama makin kecil…tambahan lak kalau tambah ckit bertampah plak haganya,,,nak tolak blk tak der harga,,,ader plak langsung tak brani nak ambik,,,sb tak laku nak jual….caroiiiiii…

  18. mamat on August 6th, 2007 1:15 pm

    Tak menarik pun. Engine tak upgrade. kasi ada VVT baru power up. Hampeh

  19. mamat on August 7th, 2007 9:00 am

    Tgok You Tube.Com. TOP GEAR crash test. Hampeh tak da quality made in malaysia

  20. ros on August 7th, 2007 9:04 am

    hentam je la

  21. jeff on August 7th, 2007 11:59 am

    tahniah anda menambah lagi hutang negara.

  22. EUREKA on August 7th, 2007 10:26 pm

    ahaks..

    cam penah nampak aje model ni.

    apa pun, vios aku lagi ok.

  23. afroman on August 7th, 2007 11:56 pm

    proton memang hampeh pun.. aku pakai iswara kete kebal tu. masa mula2 beli harga dia RM35k, skang dah jadi RM26k. gila apa. tak kesian ka kat org yg dah pakai lama keta tu. punya la kecik hati aku. patut ka proton buat cam tu kat customer dia. peh tu keluar plak keta gen 2 baru. ingat lawa sangat. duk takok lama gak. hampeh proton….

  24. batista on August 8th, 2007 9:05 am

    Cun gak model baru proton ni. zahir nampak ok tapi tak tau la batinnya plak. Harap-harap semuanya ok. Kita patut berbangga kerana proton mampu mengeluarkan satu lagi kereta model baru dalam masa terdekat. tapi harap harga kereta tempatan ini dapatlah dikurangkan lagi. Ini bagi tidak mengempunankan bagi rakyat malaysia yang berkenan sangat sampai termimpi-mimpi pandu kereta baru ini… Malaysia boleh……

  25. proton oh proton... on August 8th, 2007 10:25 pm

    aku rase….
    engin kerete nissan sunny tahun 1990 lagi gagah…

  26. MILAH SURATAN on August 9th, 2007 12:41 am

    gen2 sedan? dah lapuk da…ingatkan satria neo sedan, ada jugak sengatnya.ni gen2!tak de perasaan ke ape orang2 proton tu..style takde,enjin lapuk, kualiti jangan ceritala..tak jadilah nak beli…

  27. danny on August 9th, 2007 12:48 am

    proton jgn ikot teknologi eropah….maintenance mahal…spare part mahal…ni mesti LOTUS nye idea nih…guna balik la teknologi jepun…layan perodua je laa lagi best….

  28. mohdferdy on August 10th, 2007 9:57 pm

    kita patut berbangga dgn negara sendiri, buatan malaysia ada je tak kena, kereta import ada problem takde lak korang complain, macam bola Beckham sepak penalti tak masuk pun korang sokong je, kalau pemain malaysia teruk korang kutuk, kita patut bersyukur, esok2 kalau dah takde baru nak kenang, hargailah apa yang kita ada sekarang. kalau korng cakap pandai sangat cipta keta sendiri la,,, tengok bagus ke tak!!!!aku rasa keta lembu lagi bagus. apa pun tahniah kepada proton masih bertahan sampai sekarang, pasaran pun dah keluar negeri.

  29. ijat on August 14th, 2007 11:03 am

    Ok Jugak.ade pembaharuan dri segi desing dan keperluan pelanggan.family car.harga lehh compete dengan model seumpamanya.apapun proton kene sedar tntang keperluan dan trend,desing and ekonomi pengguna.so bile paki kete nasional berbaloi.kami sayang pada proton.proton kene sayang pada pelanggan dia

  30. ros on August 14th, 2007 3:15 pm

    korang beli keta proton. CEO proton pakai merz dan BMW. kena klentong je la. harga proton jual luar negara lebih rendah dari dalam negara sendiri

  31. lanun on August 15th, 2007 10:43 am

    aku malas nak sembang kalau hal kete proton nih. sampai kiamat pun aku rasa tak abis. problem dia toksah nak kata la. tp yg aku pelik tu diorang mcm tak penah blaja dari kesilapan ke? ke diorang saja je anggap rakyat negara sendiri sbg tempat nak cekik darah. dah nama pun kete nasional, sbelum marah ke org sbb tak patriotik beli kete negara, diorang tu sendiri mesti jaga prasaan customer. aku mmg dah tak layan kete proton nih. baik lg pakai kete impot. lantak la org nak kata ape…

  32. lynn on August 15th, 2007 12:11 pm

    bagusla proton keluarkan kereta baru dalam bulan merdeka.boleh tahan jugak cun.kepada rakyat-rakyat malaysia,yang kurang kesedaran diri tu,cuba2lah renung diri sendiri.kalo kita tak sokong kereta buatan sendiri sape lagi nak sokong…sebab ada orang macam korangle barang buatan malaysia dipandang rendah. ape yang diagungkan sangat buatan luar atau benda luar,sia-sia je la merdeka kalo pemikiran still tak ubah.betul kata pm,generasi sekarang makin lupa asal usul dan jerit perih pejuang kita perjuangkan kemerdekaan,,,,renungkanlah…belilah barang buatan malaysia agar dapat meningkatkan ekonomi negara

  33. lipas on August 15th, 2007 4:57 pm

    kalau ada otak .kamu takkanlah nak beli ….low kualiti……dari segi bentuk dan enjin….1.6L…..nak rempik pun tak boleh ….baik beli motosikal yamaha pun lebih berbolai!

  34. balatak on August 16th, 2007 9:00 am

    saya sentiasa sokong usaha kerajaan dalam memartabatkan nama negara termasuk lah melalui jenama keta nasional ini. namun dalam masa yang sama saya merasakan bahawa industri automobil negara kita kena lebih prihatin mengenai kritikan2 yang diberikan oleh pelanggan2nya. tentu ada beza yang ketara diantara keta nasional ngan keta import sbb tu ada komen / kritikan daripada customer. saya patriotik cam mane pun kena fikir banyak sebelum wat keputusan hal2 keta ni bab ianya melibatkan RM bukannya kalau kita rakyat yang patriotik diberi keta tu dengan percuma atau harga special. jadi bagi menutup komen dan kritikan serta bersaing dengan keta import, wat le keta yang ada design dan kualiti yang setanding ngan keta import. tu yang komen2 ngata tak beli keta nasional x patriotik sebenarnya pakai keta luar juga cuma bezanya diaorang ni jenis x sedar diri je..

  35. wak doger on August 16th, 2007 9:57 am

    tahniah…..rupo mmemang klass….tapi hargo tu untuk rakyat sendiri biorlah murah sikit. kalau nak laku banyak biarlah harga murah sikit. Pesona ni kan serupo jo ngan Gen2….cumo rupo saja diubah sikit.so kalau nok pikat hati pembeli….konolah special sikit hargo tu….ojo larang larang.

  36. ec on August 16th, 2007 10:11 am

    ugly. will sell as much as the gen2 notchback, har har har.

  37. wak doger on August 16th, 2007 11:11 am

    Saya ucap tahniah le kpd designer proton kerana bertungkus lumus perah otak sikit je….utk hasil model baru yg tak seberapa (promosi macam bagus siap intai dalam kotak lagi, tapi hampeh), rakyat skarang dah cerdik dan mentality pun dah masuk kelas 1 so spatutnya proton keluarkan model yg sama standard dgn toyota vios atau honda city barulah rakyat jelata proud. Kesimpulannya jangan buat kereta ikut syok sendiri tapi buat biar customer syok. Ada ngerti Melayu.

  38. kudis on August 16th, 2007 11:31 am

    keta baru proton ni cantik jak. tapi kena jaga qualitylah kawan terutama melibatkan yang selalu problem ext. power window,geas,door hander selalu patah, banyak bunyi cengkerit,lampu masuk air, stering gegar,dan macam lagilah. janganlah kuality pada kulit je sayang, tengoklah semua aspek
    ok bye
    majulah proton untuk kroninya

  39. hamba yang hina on August 16th, 2007 1:03 pm

    Assalammualaikum..

    Terima kasih atas segala luahan,pendapat dan apa2 je tntang Proton.

    1)Setiap insan ada perasaan dan boleh meluahkannya.Tetapi fikirlah yang terbaik untuk kita memajukan sesama insan dengan memberi pandangan komen yang membangun.

    2)Insan di dunia ini tidak prfct dalam semua faktor.Hanya nabi dan rasul yang Maksum (terpelihara dari dosa).Oleh itu,janganlah memberi pandangan yang seakan mengumpat krn membawa kwpada dosa, sesungguhnya pandangan yang baik membawa kepada pahala.

    3)Kita orang malaysia,tinggal di malaysia,beranak di malaysia,ttpi tidak menunjukkan sebagai rakyat yang dapat membantu memajukan agama,bangsa, dan negara.

    4)Jadilah insan yang memahami dan membantu memajukan negara demi kesejahteraan dan kemajuan insan.

    Oleh itu, rumusannya, jika kita mengeluarkan sesuatu pendapat yang baik tetapi mempengaruhi insan lain ke jalan yang tidak baik’Cntoh:pendapat:proton perlu tukar rekabentuk, pengaruh: janganlah beli proton.bukan bestpun.)Sesungguhnya niat yanga salnya mulia, tetapi buruk diakhirnya akan menbawa nilaian yang buruk kpd dirinya sendiri,Rugilah insan yang baik awalnya,dan akhirnya buruk.Lebih baik buruk awalnya,dan baik akhirnya.Berubah biarlah secara perlahan,sedikit demi sedikit tetapi ada perubahan. Dalm islampun,”mengatakan bahawa rugilah kpd sesiapa yang hari ini sama seperti hari sebelumnya. Sama jugalah dalm apa-apa bidangpn.yang penting kita berubah ke arah kebaikan.Oleh itu marilah kita memberi pandangan yang membina kepada hasil keluaran negara. jika tidak,orang luar kata ngra kita tak majula..kita juga yang rasa geram padahal kita yang ,mempengaruhi situisi itu.muhasabahlah diri kita agar kita yang bercakpni akan menjadi lebih baik dari masa,detik yang berlalu.

    wassalam..

    Hamba Allah yang bersyukur dengan apa yang ada pada ngara sekarang.Kita bangsa yang maju.Maju untuk agama,bangsa dan negara.

  40. Mat Silau on August 16th, 2007 4:33 pm

    Isteri saya nak beli Vios.Tapi hari ini 16/08/2007 dia terpesona dengan Pesona. Dengan kereta nasional nie saya dah serik , kadang-kadang rosak tanpa sebab dan ada yang cacat semasa lahir. Rosak sana rosak sini. Saya percaya kecacatan berlaku kerana terpaksa menerima produk dari vendor yang dilantik yang terdiri dari “selected seeds” dan QC yang ala kadar. Bukan saja kereta nasional yang bermasalah tapi bangunan seperti Putrajaya juga punya masalah. Pak Lah kenalah turun padang lihat sendiri apa yang berlaku secara spot checking.Baru-baru ini saya berhenti di depan pintu masuk Blok B Mini Putrajaya Kota KInabalu bersama anak perempuan saya yang masih belum bersekolah. Ia bertanya , pak bangunan ini baru dibuatkah? Jawab saya. Ya. “Tapi kenapa sudah runtuh?. Kita jadi serba salah, tidak beli proton tidak patriotik,tapi kalau beli akan merungut sepanjang waktu. Mana yang harus dipilih ya?

  41. ntah ape2 ntah on August 16th, 2007 5:11 pm

    jom kengkwn kite beli krete import…harga lebih kurang je ngan proton..dr kite sakit hati, baik kite beli yg lebih kualiti…kuhik…kuhik..kuhik…

  42. teeja84 on August 16th, 2007 8:32 pm

    Mat Silau saya cadangkan baik amik vios je walaupun mahal tapi quality dia baik, kalau kat Jepun Toyota ni no. 1 paling digemari. Saya baru je bawak keluar vios x sampai seminggu pun memang puas hati sangat minyak pun jimat giler.

  43. miew on August 17th, 2007 10:29 am

    pa la kena dengan proton ni…. daripada design yang di tunjukan hampir sama dengan keluaran yang sebelumnya.. jika diteliti bagus lagi reka bentuk keta proton yang diubahsuai oleh orang lain .. lagi ada kelas… ni kulit aje yang tukar, dalaman semuanya sama…. ketandusan idea sudahkah pereka bentuk proton ni…nampaknya rugi besar lagi la proton ni….

  44. mat proton on August 20th, 2007 12:27 am

    Hahahahaaa…

    Camni.. camni oii…

    Ngkorang gi tengok semua staff Proton, dari CEO, CTO, CFO, GM, AGM, Manager, assistant Manager, Kerani, dan semua staf-staf Proton yang lain termasuk le salesman Proton, EON. Kalau diaorang tu pun tak pakai kereta Proton, apa kejadahnya ngkorang nak pakai kereta Proton?

    Kalau diaorang tak pakai kereta Proton, maknanya, diaorang pun tau, Proton punya kereta xde kualiti…. so diaorang x pakai leee…

    hahahahaaa…

    Persona baru ni ok? hahahaa….. yg RM 45k tu low specs laaa. Itu xde ini xde… kalau semua ada/full specs… harga dia lebih kurang aje dgn kereta luar negeri tu. hahahaa…

    Proton Persona 1.6AT H-Line Metallic – RM55,800
    Toyota Vios 1.5E RM47,281.62 1.5G RM54,325.70

    Apa beza dia woii… hahahaaa…

    Sekian dari aku yg penah pakai Iswara 1.5 hampeh & wira 1.5 hampeh.

  45. kisah benar on August 20th, 2007 7:35 pm

    kisah benar.

    Lakukan penyusunan semula dalam semua organisasi proton..keluarkan orang lama yang tak ada idea baru..jadilah seperti jepun..maju dalam semua aspek dan sangat kreatif.

    Kalau takpandai, jangan merosakkan proton..keluar saja dari proton..bagi peluang pada muka baru..

  46. kalketu on August 21st, 2007 2:08 pm

    bagi aku model proton baru nie ok lahhh…
    harga pun bleh tahan lah..
    xlah mahal sangat…
    kalau nak bandingkan ngan keta jepun memanglah kita ketinggalan…
    so bagi yang kuat mengata tu sedarlah…
    jenama proton jenama malaysia…
    nasib baik ada proton kalau x ada…
    ramailah rakyat kita menganggur…..
    98% org melayu yang keja…

  47. selamba on August 21st, 2007 2:16 pm

    betul kata kelkatu tu….
    aku pun beli vios rugi rasanya….
    xlah laju mana pun…
    aku baru beli jer vios…
    masuk gear reverse keta x jalan..
    skang ni ada kat workshop toyota…
    dia kata lagi 4 bln baru spare part sampai…
    bukan aku nak kondem kan toyota tapi bagi aku
    sama jer keta nie
    nasiblah lah…..

  48. ctkuss on August 22nd, 2007 2:22 pm

    however.. kita kena berbangga dengan kereta buatan m’sia.. tetapi.. apakah yang kita bina hari ini akan membawa terus maju kehadapan? umpama kereta proton.. masih mengeluarkan modul dan rekabentuk yang boleh dianggap lama.. lihatlah contoh rekabentuk toyota, honda.. cantik tu… however pun.. maju lah kereta nasional utk negara.

  49. ZUL.P on August 24th, 2007 11:19 pm

    Kepada pengkritik Proton yang melampau…..

    Aku bukan ape, kalau yerpun menyampah giler ngan proton takyah ler over sgt. utk pengetahuan you all, aku sekarang pandu waja (1st owner), kereta aku dah hampir 5 tahun. walaupun selalu buat hal tapi selepas ditukar, semuanya kembali sempurna.

    Kepada mat proton, aku teringinlah nak tahu kat mane Vios harga RM 45 . …
    Aku dah survey satu malaysia kedai toyota, aku tak perasan lak ader vios yang harganya semurah gen-2 1.3..
    atau yg ko ckp tu toyota Vios 2nd hand yang dah berusia lebih 3 tahun….

    Kita patut bersyukur dengan proton, Sebab dengan adernyer protonlah kiter merasa menjadi owner pertama kereta….

    lagi satu… aku rasa proton persona OK aje… design pun baru aje(Proton Gen2).kualiti material dalaman pun dah banyak peningkatannya.. tak salah kalau proton nak save budget, business mesti mau untung, lepas ni confirm keluar design baru punya…

    aku lebih yakin dengan proton dibawah CEO Proton sekarang Datuk Syed Zainal Abidin…

    Pupuklah diri dengan Semangat Patriotik yang tinggi… jadilah Rakyat Yang sayangkan Negaranya…

    kepada PROTON, Tingkatkan produk ke tahap yang maksimum serta pelbagaikan produk keluaran…
    Jangan tamak sekiranya berjaya kali ini…
    jadikan pengalaman lama sebagai satu iktibar…..

  50. nasa on August 25th, 2007 1:07 am

    Tahniah proton teruskan usaha anda biar apa orang nak kata mereka sebenarnya tka cintakan negara dan tak ada semangat nasioanal

  51. ejam on August 26th, 2007 11:35 am

    setakat up gred baik x payah tukar nama. #kalu savy bentuk sedan lg cantik lah wei. test lah buat proton. maju lah kereta kerana negara. ejam melaporkan dr tv 00. cantik2 si proton pesona lg cantik awek aku kt umah,

  52. teruna on August 27th, 2007 12:28 am

    Weh… aku dah 2 minggu tak lena tidur! Kete aku booking tak sampai sampai sejak belum dilancarkan aku dah booking. Aku dah agak kete tu mesti best punya. Aku maleh nak komen kete luar ni.. Citra kalo sevis kalo x de RM 400 jgn sevis. Minyak itam jo kene pakai yang sintetik kalo x tak jalan kete tu.. Proton bawah pokok pisang pun boleh tukar minyak itam.. fikirkan lah …. teruna terpesona!!!

  53. faris... on August 30th, 2007 6:25 am

    mmg tabiat org kite…suke sgt nk mmuji kelebihan org len smpaikan kelebihan yg ade pd diri sendiri xnmpak.aku ingat klo keta savvy tu mitsubishi yg buat..berebut2 org kite nk bli.di sbb kan mentaliti org2 kite ni yg tlalu mmandang rendah pd bgsa sendiri,smpai bile bngse kite nk maju.ade jer product trus nk kondem,x mcm bngse2 len yg mberi sokongan walau ape yg di org wat tu kadang2 kite sendiri pon x tgamak nak pakai….tgk lah bole sepak sbg cntoh…pasukan kebangsaan kite kl kalah 1 malaysia dok kutuk.cam ner org tu nk ade semangat.tgk liga epl.walaupon pasukan tcorot tp stadium dia org tetap penuh…nilah yg dikatakan semangat..jgn dok agung2 kan sgt kereta vios awk tu,awk sedar x negara yg wat keta tu penah jajah nagara kite,penah seksa moyang2 kite dulu…dan aku sbg rakyat jati MALAYSIA bangga kerana NEGARA aku dpt mghasilkan kereta buatan dan jenama sendiri…iaitu Perusahaan Otomobil Nasional atau lebih dikenali sbg PROTON….truskan usaha mu utk mngekalkan kereta yg pertama di MALAYSIA…aku bngga dgn proton….utk pengetahuan korang.aku dah pakai keta proton ni sejak proton saga orient lg pastu 7 thn kedian aku tukar isawara sedan dan dlm mase 4 thn aku tpikat pd wira smpai ler habis installment aku pakai skg adik aku yg pakai,cntik,cun dan xde problem.skg aku tmbah koleksi proton ngan mbeli PROTON WAJA…bannga tul aku….

  54. ros on August 30th, 2007 4:29 pm

    Apabenda la u faris. Engine tu malaysia tak mampu nak buat lg.

  55. besah on September 3rd, 2007 10:43 am

    Salam..salam…

    aku harap proton lebih fokuskan keta yg mesra family tp hebat gaya..almaklum la,statistik negara menunjukan pndapatan rakyat m’sia ni tahap sedang2 je..jd nk ambik keta ‘pertama’, dorg kena la buat pemilihan yg ada value yg menguntungkan 4 any pupose..buat keta, tp x bole nk bw mertua,hampeh laa..(satria tuu)..pasal tu bnyak yg amik perodua,spare pat pn murah n senang nk dpt..

  56. iskandar on September 3rd, 2007 9:33 pm

    assalamualaikum semua

    ng aku kereta buatan malaysia ni semua nya bagus bagus, aku pakai iswara je,, api kerea aku punya la bagus tak pernah buat hal kat jalan raya kalau buat hal je dekat kedai je,,,tayar pecah ke ape ke,semua nya berdekatan kedai…kalau kereta aku tu naik genting ke jalan jauh ke tak le tersadai kat tepi jalan cam kereta bmw yg terpaksa buka bonet sbb engine panas,,bg aku kereta proton ni memang bagus gila,,,aku berbangga memiliki kereta iswara sbb dia lg bagus dari kereta vios,,bmw,,hidup proton
    pasni aku nak tangkap persona lak

  57. fayz on September 3rd, 2007 11:27 pm

    What if Proton were the Producers of the Transformers Movie? Read here..

    http://syokkahwin.com/blog/2007/09/03/malaysian-transformers-funny-pictures/

    mak saya pakai iswara..dah lebih 10 tahun dah..

  58. SS on September 8th, 2007 12:12 pm

    dari segi teknologi, kita masih lagi ketinggalan..tapi syabas pada protan selama beberape tahun x tunjuk model baru…walaupun model macam gen2..tapi telah banyak perubahan telah dilakukan pada kete Persona…Harap pihak Protan dpt membuat satu kete yang betul betul kete mysia..kite x nak kete yang di buat tu..engin keta tu boleh ditukar ngan engin lain..itulah kelemahan kita..ape yang rakyat mysia nak kite ade engine tersindiri..mantap..berkuasa teknologi dan x payah lagi nak fikir nak tukar nii.nak tukar tuu..aku pun dah beli ketu tu sebab terpesona melihatnyerrrr……

  59. sapu on September 8th, 2007 5:07 pm

    erm… banggalah dengan kereta malaysia… pesona ni lebih kurang je dengan gen2.. cuma upgrade sikit je.. pasal harga tu rasa beban juga nak miliki.. korang lainlah org kaya. janganlah dok komplen je proton.. kalo x nak beli sudah.. tu je. kalau semua nak kasi laju,cantik baik beli pesawat sukhoi je.. kalu nak murah dibandingkan kereta vios beli kereta lembu jelah.. kesimpulan,kita sentiasa menyokong kereta negara.. x suka jangan beli.. bagi yang berminat saja..

  60. hani on September 8th, 2007 6:33 pm

    ermmm…aku pun tak tau la……tapi aku sendiri pun dah booking persona…sbb mempesonakan…..tp aku ni malas nk dengar cakap org….sebab yg nak beli aku, guna duit aku…..so sukati aku la nk beli…hehehe…….:) peace!!!

  61. ros on September 10th, 2007 2:45 pm

    Kau ni main sapu je. Engine mesin rumput lg baguih dari Campro tu. Design da lama daaaaaaaaaa

  62. qunut on September 14th, 2007 11:25 am

    xpe hani, i think u made a good decision. lagipun pesona ni da banyak buat adjustment. selalunya org xpaham nape keta zaman skang ni makin lembut. sebabnya nak kurangkan impact bila belaku pelanggaran. tapi nape nak salahkan keta lak bila keta kemek. takkanlah keta tu nak kemek tetibe je. mestila driver tu yg lahabau sampai langgor sana sini.pastu yg bawak keta mesia ni lak jenis xde duit tu yg beli proton, murah! tp bawaknye kasor bebenor. kete murah maka barangnya pun dari jenis murah gak aa. mestila cepat sket rosaknye. keta honda accord tu pun kalu debelasahnye bwk balik kampung lalu jln kampung celah pokok durian pun rosak gak. selalu yang bawak keta mahei2 ni pandai jaga keta. i myself own a proton svvy. alhamdullillah setakat ni ok ja. da belasah sampai 140 tp steady je. x rasa goyang ka apa ka. nak bawak laju lagi x berani plak. kita yang jadi tuan keta ka, keta jadi tuan kita ni!!! kita yg kena berubah bukannya keta, keta mana ada akai!

  63. olitabin on September 15th, 2007 10:51 pm

    Salam ramadan..

    Sekali terpandang Proton Persona, aku dah terpesona la.. malam asyik mimpi je.. ok la aku tengok persona.. rase nak tempah satu je.. tukar sportrim 17′ pastu masuk skirt skit, fuyyo.. bukan setakat VIOS, kalah BMW 5 series.. aku pakai WAJA.. dah dekat 3 tahun ok je.. minyak lebih kurang VIOS je bile aku compare ngan member aku.. mahal lak tu.. aku rase tengok nasib la.. ape2hal.. HIDUP PROTON..

  64. ros on September 17th, 2007 10:14 am

    Kualiti besi tak baguih. Kita tgok body keta proton.Baru beberapa tahun body da tumbuh karat berketul ketul mcm kurap da. Pakai besi tin tin minuman dan d recycle semula utk save bujet.Apabenda tu tak da maknanye……..

  65. ros on September 17th, 2007 10:23 am

    To olitabin. Kalau setakat nak make-up keta no hal. Tapi kita nak yg berkualiti harga berpatutan. Lintah darat je semua geng Proton, Kereta engin tak umph lg mcm VVT teknologi. Da lama daaaaaaaaa

  66. AKU on September 17th, 2007 9:13 pm

    Yang namanya… Ros!Kau pakai kereta ape?lahir kat ne?kalu tak nak sokong tak yah lah nak kata macam-macam.Pernah naik teksi kat Malaysia tak?kereta apa tu?Apa-apa hal pun Hidup Proton untuk Malaysia…

  67. ros on September 18th, 2007 9:25 am

    To— Aku. Kau ni lahir kat ulu banat ke? Kau ingat teksi kat msia ni proton semua ke?Teksi merz diesel tahun 70an kau tgok bodynye apamacam? Apabendala lu ni mcm katak bawah tempurung. Kita negara demokrasi bebas bersuara. jgn main ikut je… mcm hang lembu cucuk idung. Kritikan membina bukan takda maknanye

  68. Anak Jati Malaysia on September 18th, 2007 12:43 pm

    x yah lah kutuk2 sgt kete proton tu. kalu nak banding, mmg la honda, merc, toyota tu brand yang dah lama ada kat market…kira2 brand yang tersohor la….proton kalu nak banding ngan depa tu mmg la jauh panggang dari api… tapi sebagai rakyat malaysia kena bangga, sekurang-kurangnye ada gak kete buatan malaysia la nie…..kalu nak harap kete import, belum tentu lagi aku dapat pakai kete sampai sekarang….Sekurang-kurangnya kete yang korang kutuk2 tu dah byk berjasa kat aku & family…..yg penting sebenornya mcm mana kita jaga kete…..Aku tetap bangga dan sedar diri yang aku tinggal, belajar dan carik makan kat Malysia. Mana yang kutuk2 tu tak pe la… bukan org paksa pun korang beli kete proton…korang tak beli ramai lagi org mcm aku beli….

  69. ros on September 18th, 2007 3:49 pm

    Sekarang semua org da educated, Da tahu menilai yang berkualiti dan yang hampeh hampas,

  70. kl on September 22nd, 2007 10:30 pm

    haiya,smua kutuk2 itu proton…bagus juga bah itu kreta proton. Lu tgk jalan luar sana,byk juga itu kreta proton…kalau tdak cantik,tak puas hati,modified sajalah,itu juga nama kreatif…puas hati juga last2..apa susah…bangga juga pakai kreta buatan negara sendiri…MALAYSIA wo…

  71. bapak_proton on October 1st, 2007 1:02 pm

    Askum…

    kepada yang mengutuk kete proton 2.. buat2 la insaf sikit, ingat sikit dok kat malaysia ni dah kire senang berbanding luar negara, aman damai.. semue 2 di sebabkan ekonomi malaysia yang stabil, proton juga yang telah bersatu untuk menstabilkan negara kite ni.. kalau kita tak support proton, ekonomi negara kita akan jatuh.. kite kene support proton untuk menaikkan ekonomi negara.. bile ekonomi negara sudah meningkat, baru la proton akan mencipta lebih banyak kete yang lebih hebat dari luar negara, enjin dah tak pakai luar negara punyer, silap2 lagi laju dan tahan lasak, tp yang penting kite semue kene lah ingat yang kite ni di malaysia, support lah kete negara sendiri..

    kepada [ros] tu- jangan jadi bengkak.. kalau nak kutuk kete proton, p dok luar negara.. ibarat macam kutuk negara sendiri..BENGKAK!!!!!!

    ADIOS..

  72. sepupu_sepapat_proton on October 1st, 2007 1:16 pm

    Askum,
    kepada yang kejenyer mengutuk kete proton 2.. cube jadi orang yang mempunyai akal fikiran, ingatla sikit dok kat negara malaysia yang cukup aman dan damai ni, cube jangan jadi macam orang yang takde akal, ingat yang kite ni di malaysia, support lah kete negara sendiri, dok malaysia tp kutuk kete negara sendiri, geram tol aku la.. aku paling menyampah tol ngan orang macam ni.. lahir kat malaysia pulak tu

    yang ni lagi aku menyirap, jangan cakap bapak proton jer menyirap.. nenek moyang proton pun menyirap darah, si - bukan jadi bengkak je.. tapi dah memang bengkak, aku setuju ape yang bapak proton kate “kalau nak kutuk kete proton, p dok luar negara.. ibarat macam kutuk negara sendiri”..MEMANG BENGKAK!!!!!!

    OK la Bro2 Skalian.. insaf lah anda semue

  73. Zamiel, on October 5th, 2007 4:01 pm

    dah puas baca komen2 kat sini, ada yg kutuk, ada yg puji, bagi aku senang jer, kita kena realistik, barang apa pun, selalunya harga kena dengan kualiti, Persona 1.6, kira murah la, so takkan la nak expect mcm toyota,honda, bayar 45-50 ribu, dapat pakai 1.6, kalau ada problem sikit2 tu kira normal le,kalau nak kereta bagus, kualiti,takda problem, bayar lebih sikit, beli kereta import, habis cerita, tapi kalau tak mampu tapi nak yg bagus2, fikir sendiri le…

  74. sal on October 9th, 2007 3:41 am

    salam..apela,,tak baik kutuk kete buatan sendiri..sal pantang tengok org sendiri kutuk buatan bangse sendiri..cubalah cari jalan penyelesaian kalo kete kite byk problem..belajo tinggi2 cipta and cipta kete yang kurng problem..jadilah engineer kete impian korang tu..be patriotik k.sampai bila kite nak maju kalo tak sokong produk kite sendiri..hmm at least i’m proud to drive my country car.truely Malaysian.

  75. ros on October 9th, 2007 12:28 pm

    Adik luu

  76. zack on October 10th, 2007 12:29 pm

    lawa ape proton ni….mcm org yg xckup duit bley la beli…jgn la nk komen kreta tempatan….bodo la…

  77. ezwan on October 18th, 2007 10:31 am

    sy bekas pekerja proton.
    memang banyak kelemahan dalam proton. sy sebagai rakyat malaysia bangga dengan adanya proton & produa. hasil buatan tempatan la katakan. tp untuk menghasikkan produk yang berkualiti, proton belum layak lg. walaupun sudah lebih 10 tahun pengalaman tp sistem dalaman proton masih lemah. masih ada sikap pilih kasih dan bodek membodek (dalam proton kata “isap kuat”). sebenarnya banyak lagi kelemahan yang ada dalam proton (kalau tulis banyak2 nanti sy kene belasah dgn member2 proton, terutama yang “atas”). fikir lah sedalam2nya. sy doakan supaya proton terus maju dan dapat menyaingi toyota (apa kata saing produa dulu, boleh x?). hidup proton!!!!

  78. protokol on October 28th, 2007 1:34 am

    staf proton isap kuat… cam kete protong gakkk..isap myk kuatt… isap duit maintenence kuat…dan mcm2 lagi yg negatif…aku nak kutuk proton gakk.. xkire xkire! proton bodooo… kutuk lagi… wlupun aku pakai kete proton xde masalah tp nk kutuk gak…x puas ati tul… tp yg peliknye, aku suke gak kete proton… klu aku kaya, aku dh sambar dah wajaa canselor tu… perghhh… moga proton kuar enjin baru yg power n save myk…minyak dh naik hrga lagi ni tp teknologi proton masih cmtu gakkk… nmpaknye pasni rmai laa pakai perodua n kete luar yg saving minyak..

    p/s…kumpul duit beli honda civic hybrid… perghhhhh xpun beli ladang sawit…sbab pasni leh wat stesen myak sawit

  79. Mat Rich And Clever on November 3rd, 2007 2:28 am

    Lu dua-dua ore ni, hamba yang hina dan zul.p kerja kat proton kot sebab tu lu orang mati-mati kata proton baik. Kita ni janganlah jadi melayu kuno punya mentaliti. Melayu kuno dulu dulu, walaupun raja depa kencing atau berak atas kepala pun masih dok tabik dan daulat kan raja. Patutnya kalau siapa pun termasuk lah raja kencing atas kepala kita, kita kenalah ambik tindakan; kasi pancung atau hapuskan raja tu dan seluruh keturunan dia, barulah puas hati dan betul namanya. Sama jugak si proton ni, kalau dia ok, orang tak kan mengata kat dia tapi kalau asyik tak ok dan problem je buat ape tunggu lagi, kasi kubur sama dia la. He he he… Macam saya, very simple, saya tak akan habiskan masa saya dengan benda2 yang membuang masa macam kereta proton ni yang mana dok asyik problem je. Because I have lot of money, jadi saya lebih suka beli kereta yang lebih berkualiti seperti bmw atau mercedes, tak pun paling sengket pun Honda. Ok itu aje, jangan mare ye.

  80. KamBinG BunciT 3 StaR on November 5th, 2007 8:50 am

    ERmmm..Apa pun Mmg Ada Betulnya Ckp Korang Tu, cuma Sy nak CkP 1 jak lak Iaitu “Semuanya Bergantung Dengan Nasib Korang Yang Membeli & Menggunakan Kereta Itu Sendiri..” Bukan Semua Bleh Dapat Baik Punya, apapun Sy Nak Ambik Gak Persona Nie Bleh Convert Jadik BMW mcm Mat Rich And Clever ckp..Its Your Money, So you can Choose What Is Best 4 ya self :P

  81. fred218_aman on November 7th, 2007 7:16 pm

    La…..Sikit aje diubah oleh Design tu. Memang betul u all cakap sekarang ini. Macam dah lapuk keta proton nie. Dari segi enjin, ntah2 baru 2 @ 3 tahun pakai dah rosak. Problem betui ! Susah kan kawan2 ?

    Pasal harga pasaran keta Gen2 Sedan nie. Kalau letak harga RM40,000 cukup lah kan. Nie letak RM 45,000.00. Mana ada standard ! Kualitinya pun jauh lagi ! Aku rasa kan, orang yang design proton baru nie macam dah tak ada design lagi dalam kepala otaknya. Mana tidak, cuba kamu orang tengok design keta nie. Ala cadar aje design ! Beginikah keta nie boleh setaraf dengan negara2 maju? Bingung….

    Aku pun kadang- kadang hairan bab keta baru keluaran proton. Iklan punyalah gempak ! Kasi gelap lagi iklan komersil proton baru nie. Orang - orang di malaysia punyalah tunggu, berdebar- debar bagaimana rupa proton baru nie. Sekali keluar dalam promosi… Pe….Hancur…hancur…hancur!!! Ala… rupa2 nya ambik design Gen 2 rupanya. Ini lah orang malaysia… Keja Ciplak dan meniru. :(

    Beginilah kawan- kawan, walaupun kutuk tapi kita harus berbangga juga kerana Malaysia pun boleh keluar keta sendiri. Tapi yang menyedihkannya adalah harganya di luar negeri boleh diketogorikan kereta yang paling murah.

    Apa yang saya nak cadangkan nie adalah saya dan rakyat malaysia sekalian ingin tengok perubahan keta-keta proton nie. Orang yang ditugaskan untuk buat design keta proton nie harus mempunyai immiginasi yang meluas. Ingat, dunia sekarang sudah berubah. design keta pun kenalah berubah wajah dari segi luaran dan dalaman !

    Yang kedua nya saya ingin menyentuh dari segi harga keta proton. Kerajaan telah lama berkempen supaya rakyat Malaysia memberi barangan buatan tempatan. Oleh yang demikian, pihak pengurusan Proton Edaran Nasional haruslah membuka mata dan mula mengkaji harga-harga keta proton baru yang akan datang. Adakah kualitinya setanding dengan luar negara? Adakah rekabentuk keta proton yang akan datang mempunyai setanding dengan negara - negara luar? Kedua - dua soalan ini sudah semestinya pihak proton harus bertanggungjawab.

    Oleh yang demikian, saya berharap dengan kritikan saya dan juga kawan - kawan saya disini yang terlalu over diharap Pihak Pengurusan Proton Edaran mula mengorak langkah serta memberi kejutan ke atas keta2 baru jenama Proton yang akan datang. MALAYSIA SUDAHPUN MENCAPAI ANGKASA LEPAS. KENAPA KETA2 MALAYSIA TIDAK BOLEH SETANDING DENGAN NEGARA2 MAJU? NEGARA JEPUN DULUNYA HANCUR DALAM PEPERANGAN, KENAPA MEREKA BOLEH MAJU SETANDING DENGAN NEGARA2 LUAR ?…..

    THANK YOU….

    FRED218_AMAN

  82. night_hawk on November 13th, 2007 2:43 pm

    A’kum…

    best tol baca komen, ada yg maki,ada yg puji ada yg suka tunggu dan lihat..
    tp bg aku memulakan sesuatu benda yang baru 2 memang manggambil masa yang lama untuk perfect…. 10 tahun 2 masih baru lagi….
    benda baru memang nak susah penuhkan kemahuan semua org…
    xpe aku nak try pesona dulu tgk macmna….

  83. yazz on December 11th, 2007 2:59 am

    persona, persona.. Mula-mula memang terpesona. Tapi bila tgk harga, dikira dengan interest bank 3.88% - 4.1%, dengan d/payment 10%, monthly payment dia dah hampir sama monthly kete luar negara seperti KIA & HYUNDAI (INOKOM). Kualiti… malas nak komen.. Itu yg memeningkan kepala nak beli keta Malaysia ni… Kenapa kereta luar interest bank rendah.. sedangkan kereta tempatan, interestnya tinggi..?? Cubalah fikir-fikirkan… Satu lg..kenapa persona di luar negara harganya jauh lebih rendah dari di Malaysia sendiri, sedangkan kereta tu perlu diangkut dengan kapal.. dengan kos pengangkutan begitu, tp proton blh jual dengan harga rendah di luar negara… Fikir-fikirlah….

  84. zack on January 15th, 2008 6:51 pm

    weh beli la 1 kreta persona ni 1….pastu ubah ar ckit buat mcm kreta BMW…ada gaya beb….aku mmg nk beli…..murah pn murah..cayokk…

  85. ezrinaz_87 on January 31st, 2008 10:32 am

    hai aper kabar…
    saya xnak kutuk ataupun mengata kereta buatan tempatan nie…
    saya terpikat la dengan penampilan terbaru kereta proton nie…
    ble x bagi potongan kat saya sebab saya minat giler ngan kete persona nie…
    lagipun saya ni student lagi,so ble la bagi potongan skit kan????

  86. suara emas_ on February 4th, 2008 3:16 pm

    salam………….
    aku sentiasa menyokong barangan buatan malaysia yg berkualiti.tapi aku nak tanya sikit kat korang seme.Kenapa malaysia bumi bertuah yg kaya dng pelbagai hasil&khazanah tapi x boleh membangun secara menyeluruh macam org lain?aku tengok skang nie org kaya semakin kaye!!yg sederhana jadi pape kedane!!ape kata kita blojo siket ape yg baik dr negara jiran se asia.asik2 tengok ke barat!!nak kata kita dah maju siket2mcm kat sana,lawan dng teknologi IRAN PUN X LEPAS!!!….PEGI BLAJO KE@CUTI MAKAN ANGIN!!!FOC!!!SAPE X NAK.Walaupun pg ke bulan untuk blajo bermain buih sabun..yg penting cara dia

  87. suara emas_ on February 4th, 2008 3:30 pm

    ………….membangunkan teknologi!!2yg kita kena balajo,lepas 2 ,bila2 masa nak pegi bulan pun boleh,dng kos tambang yg lebih murah.dan yg paling penting,gunakan teknologi yg ada untuk memperbaiki mutu pembangunan di malaysia.tolonglah bukak mata besar2!!asik TIDO JEK……
    he.he………jng marah….d_

  88. zack on February 22nd, 2008 11:44 am

    Ingat la woi…awk 2 org malaysia,jd jgn la melampau sgt nk kutuk kreta proton keluaran malaysia ni…xnak beli SUDAH LA!!!!xpyah nk komen2…hampehhh!@#$%$#

  89. eman k karnadhie on March 2nd, 2008 12:42 am

    WELCOME AND ALL THE BEST FOR PROTON PRODUCTS IN INDONESIA MARKET, I WILL TELL TO ANYBODY TO DRIVE THIS PRODUCT.

  90. Mak Jah Gucci on March 2nd, 2008 1:47 am

    nak tanya? ada sesape disini pernah experience ekzos gen2 tercabut? makJah terkena 2 minggu lepas. kopak poket… nak ganti baru. jadi makJah nak nasihatkan sesape yang sedang memasang angan2 untuk beli gen2 atau pesona - jangan lupa ikat ekzos dgn tali sebelum terkena mcm makJah.

  91. Ale on March 8th, 2008 2:16 pm

    halo2…
    kalo korang baca dari atas sampai bawah ader bdk nama “ROS”
    aku tgk die duk kutuk2 proton jer…
    tnyer pakai kete ape xnak jawab plak..
    aku rase die 2 merempit jer…
    nak cri publisiti ler 2…

    konon kutuk2 proton..
    suh beli honda tgk..
    mampu ke x…
    tah2 isi minyak moto pn mintak mak duit….
    kecoh lebih…
    hahahahhahahha….

  92. desert proton on March 28th, 2008 12:03 am

    Ringkas jer……proton mmg mengkagumkan.kutuk mcmnapun jalanraya kat malaysia ni kiri kanan dpn blakang pnuh ngan proton atau produa.see………

  93. ros on March 28th, 2008 7:56 am

    eloo ale,

  94. PERSONA OWNER on April 10th, 2008 2:55 pm

    KEPADA MAKHLUK HENTAM PROTON SUDAH SUDAH LAA.BELI PERSONA & FEEL IT.MASA TU BARU KORANG TAHU.MEMANG BERBALOI!!SALUTE PROTON!

  95. BillyDekidz on April 21st, 2008 3:20 pm

    Ola.. Korang nie ape lar.. bagi aku sume tue begantung pade $$$ DUITTTT.. Klu de byk duit.. Ape2 leh beli.. Klu dah tau duit po0ket korang skit.. Beli la pe yg mampu.. Klu aku de duit byk aku beli mez ke BMW ke Ferrari ke or Lamborghini.. tgk pd kemampuan lar woi.. Korng nie cite bega2.. Honda la BMW la.. tapi x pakai pun.. Bcoz duit ciput.. Supervisor aku pakai kancil jer sbb die byk tanggungan.. dah itu yang die mampu.. Apo lar korang nie.. Hampeh.. Sedar lar wei.

  96. best proton on April 21st, 2008 3:37 pm

    saya pakai proton ok je pun,setiap jenis kereta pun ada problem…proton ni masi muda lagi..bukan macam jenama kereta jepun tu dah 50 tahun…ko ni kutuk proton jer kalau..

  97. BillyDekidz on April 21st, 2008 3:48 pm

    Ola.. Per lar korang nie.. bagi aku sume tue begantung pd $$$$ DUITTT.. Klu duit byk ape2 leh beli.. Klu aku de duit byk aku beli mez ke bmw ke ferrari ke or lamborghini.. x main la honda.. Korng nie cite bega2.. BMW la Honda la.. tp x pkai pn.. Org beli kete tgk pd kemampuan @ gune DUITTT bkn gune mulut.. hehee.. gaji RM1200 so beli la kete yang sesuai ngn kemampuan cam Kancil ker.. murah n ekonomi.. jage lar kete baik2.. klu langgar ank kmbing, BMW pn leh rosak.. jgn jd cam mmbe aku sorg nie.. gaji RM1000 elaun RM100 pkai Honda(used car) tp tiap2 ari mkn megi n biskut.. Duit minyak pn mntak kt aku.. Slogan idup die BIA PAPE JANJI BEGAYE.. hampeh.. Skg kete kesayangan die tue dh rosak n makin teruk sbb xde duit nk repair.. So kesimpulan nyer Org beli kete bergantung pd kemampuan.. Jgn main ckp or kutuk jer tp hampeh.. sedar lar wei

  98. aku on April 25th, 2008 4:15 pm

    aku dah sambar persona blueberry(auto),best giller.aku sebelum ni pun ada honda civic tapi ni manual pun best giler,walaupun aku guna dah lama dan namun masih aku sayang.kekadang boring guna persona,aku guna honda. so apa-apa pun semuanya letak pada kemampuan dan nasib kita.apa yang kita beli dengan hasil usaha kita walaupun sekadar kereta kancil itu lebih baik dari dok ngutuk.Pilihlah apa yang kita nak .buatan tempatan atau luar negara.yang pastinya duit yang kita guna halal dan usaha sendiri.Insya-Allah apa yang kita buat akan lebih berkat dan

  99. hisyam on May 2nd, 2008 12:23 am

    Bapak aku pakai proton saga, ok ja. member aku beli wira 2nd hand 12 tahun ,ok ja. Nasib Aku , hari pertama pegi ambil Persona dah ada problem. Toyota & Honda memang hebat tapi takda mana. orang Jepun jgk untung. Terus kan kritikan yg membina.Proton akan lebih bagus nanti dari toyota & honda.

  100. hisyam on May 2nd, 2008 12:26 am

    aku tetap sokong Proton.

  101. fayz on May 2nd, 2008 2:35 am

    PROTON marketing bagus..pandai cari niche market..

  102. eta..lgkwi on May 8th, 2008 11:57 am

    ceman ni…lepas aku baca komen korang ni aku lg serabut nak buat pilihan..kalo nak ikut aku yang menetap sementara kat langkawi ni aku mampu nak pakai honda jazz,sentra, vios, malah mitsubishi yang terbaru pun..bawa bulan lebih kurang keta persona ja…tetapi disebabkan aku punya husband yang beria2 nak patriotik aku terpaksa ikut nak beli persona yang ala2 mewah 2…tapi lepas tgk korang komen berbakul2 pasal keta ni aku jd blurrr plak..tolongla aku…nak pakai keta luar plat lgkw ni karang tax mahal plak..kalo setakat dok 3 4 tahun kat cni kena bayar rm puluh ribu gak la bla nak bw kuar nanti..cash money plak 2…tolong laaa aku…!!!

  103. chekal on May 8th, 2008 8:50 pm

    x payah la nk bising2….pkai kreta malaysia jer senang…
    buatan negara sendiri….
    sape lagi yg nak sokong malaysia klau kite rakyat nya..
    so,pape jer lah..
    kalau pandai jage xde ar rosak kerata 2..
    ni bawak nak laju je…
    mane x rosak kreta

  104. seamaster on May 10th, 2008 5:39 am

    ala kereta proton nie buat g pasar je…

  105. Kiah Dal on May 20th, 2008 12:48 pm

    i selalu buat seks dalam kete proton ni…best sangat. cubalah.huhuhu..

  106. ros on June 2nd, 2008 12:35 pm

    apa la

  107. ros on June 3rd, 2008 7:52 am

    pakai ler keta lembu oi

  108. ipanjang on June 10th, 2008 8:54 am

    gua mau tanya pada sapa2 yg dh pkai persona ni…minyak dia kuat ke?bukan apa dah booking dah keta tu,tup-tup besoknye kuar berita minyak naik smpi rm.080sen…pening aku sekjp..tp nk wat camna,kang kansel ilang plak duit booking aku tu..tolong le bgtau pd sape yg dh pkai persona…yg tak pkai tak yah le susah2…

  109. ros on June 10th, 2008 1:23 pm

    naik basikal la
    minyak mahal da

  110. nita on June 10th, 2008 3:20 pm

    aku dh guna pesona ni,(auto).minyak memang blh tahan jgk.tmbh-tmbh kalu jenis auto.dgn kenaikn harga minyak ni better guna kancil aje.lagi jimat.

  111. ipanjang on June 10th, 2008 3:53 pm

    masalahnye aku ni x sesuai nk bwk kancil..sbb aku ni tinggi.dulu pernh bwk kelisa,1 hari lutut aku lenguh..aku ada dah wira,tp wira tu wira tua.minyk kuat gile..sbb tu nk tukar persona pulak.diorng kata mnyk lbh kurang waja.dulu prnh naik waja abg aku,mnyk ok gak la..takla mcm wira..mmg kancil lbh jimat,tp utk keselesaan utk kaki aku yg pjg ni x sesuailh.nk cansel pun dh terlmbt.bak kata NADIA AF6…REDAH AJEEE.anywere tq for your respon..

  112. aku best on June 10th, 2008 4:07 pm

    berdasarkan ekonomi negara skrg, aku rasa mcm x relevan je nak beli krete..smue harga brg naik woo..gaji je x naik..silap2 thn nie tarak bonus..haruuuu

  113. ipanjang on June 12th, 2008 9:04 am

    tapi nk kira ok gak la sbb sape2 yg idupkn roadtax lps bln 5 ni dh dpt dah claim subsidi duit mnyk..cuma aku risau 1 jee…btul ke ada ura2 bln 8 ni mnyk nk naik lagi smpi rm4 seliter..haa yang tu baru btl2 parah…ada sape prnh dgr ke psl kes nii…aku hrp sgt2la yg BN ni biarla kesian sikit kat rakytnya yg berpendapatan kecil cam aku nii dan semua yg lain….

  114. aku best on June 12th, 2008 12:08 pm

    ntah la..smlm pak lah ckp thn nie minyak tarak naik punya..harga tetap RM 2.70 seliter…tp aku x brape caya ngan pak lah nie..

  115. ipanjang on June 12th, 2008 12:20 pm

    lepas ni aku taktau la paklahtu nak naikkn apa lg..semua dia kasi naik..dahlah beras naik gilebabi punye harga..minyak naik lagi..ni bln julai elektrik plak naik..kena pkai lilin la lps nii..

  116. WADA::ROOM1122 on June 12th, 2008 12:35 pm

    susah susah..mari lah kita naik monorail………kalau minyak dah naik…dgn gaji tak seberapa…..poninggg jugak nak piker beb…..:))

  117. ipanjang on June 12th, 2008 12:46 pm

    susah nk ckp..sbb tempt keje aku xde benda2 cam tu..

  118. ipanjang on June 12th, 2008 12:48 pm

    korang rasa2 la kan..minyk naik ni,rege kete turun tak?nak2 kete buatan malaysia ni..

  119. aku best on June 12th, 2008 2:09 pm

    maybe..maybe not..

  120. Aloy on June 16th, 2008 1:24 pm

    Entah le..kengkawan…aku baru je booking Proton Saga baru..beberapa hari sebelum minyak naik harga 78sen.Sekarang dah kansel booking dah. Alasan Pertama sebab orang kata Proton makan minyak banyak, Kedua sebab mantainance tinggi. Aku pun dah keliru ni. Last2 aku tetap dengan Kancilution aku tuh.Kalau betul le krtikan negatif kat keta proton tu. Memang payah proton nak survive terutama sekali dalam keadaan sekarang di mana semua orang perlu berfikir seribu kali sebelum beli kereta. Pada pendangan saya, dari segi design tak kisah sangat asalkan proton dapat tingkatkan teknologi enjin yang mampu menjimatkan penggunaan minyak. Dan kerosakan kecik2 tu biasa le..kancil aku berusia 8 tahun ok je. Rosak ada le..Kalau tak rosak tipu namanya kan. Bagi yang kutuk2 proton tu sebenarnya dah lupa tujuan sebenarnya penubuhan proton. Proton dahulu ditubuhkan untuk menyediakan kereta mampu milik kepada semua rakyat malaysia. Kalau tak caya..g tanya Mahathir…betul tak,tujuannya untuk mengelak kita terlalu bergantung kepada buatan luar. So fikir2 fikirkan lah.

  121. ipanjang on June 17th, 2008 8:28 pm

    kadang2 kita jgn terlps pndang..mmg kete negara kita x berapa ok.tp aku bangga gak la..cuma kat sini ttp ada yg berbeza..yg import dgn yg negara sndr buat.bg aku maintenance kete kat m’sia ni jauh lbh murah.xtau lah aku tang tu..member aku pkai kete atos,side mirror dia patah smpai la ni tk tukar2..mahal katanye.dtmbh plak mnyk yg naik terlampau tggi..nk cr pemimpin yg fhm mslh rakytnye kita mmg xtk jumpe selg bn berkuasa…aku ttp nk tgk pihak lain pegang kuasa plak..sama ada ok atau lg teruk..5 julai ni mesti ada pembaharuan…

  122. ipanjang on June 18th, 2008 3:35 pm

    aku nk tanye laa…persona tu klu isi mnyk rm50 dgn harga br skrg ni,berapa kilometer dia blh pegi?sj nk tanye..aku pn phm mnyk dh mahal..

  123. za on July 9th, 2008 10:32 am

    korang sumer ni bab mengutuk proton no. 1. tp korang pakai kete proton gak. kalau korang pandai sgt cuba lah buat,aku nk tgk jd keta ke x. kete mayat pon belum tentu jadi klu korang sumer buat.sedarlah diri tu skit klu x ader duit jgn lah nk berlagak. sepatutnyer kita sokong kete buatan negara sdr tp korang x. Asyik dok nak kondem jer.Aku bukan nk sokong proton tp aku sebagai rakyat malaysia, aku sokong barang buatan malaysia. aku dah pakai kereta proton 6 tahun tp x ader masalah pon. klu x jaga mmg ler cepat rosak..

  124. aku best on July 9th, 2008 11:12 am

    pilihan hati nak beli kereta yang lain, tapi oleh sebab x cukup budget, pakai krete tempatan jer..

  125. ros on July 9th, 2008 11:26 am

    Alo za, aku rasa kau ni mcm katak bawah tempurunggg. tak tahu perkembangan luar. Jangan lurus bendul mcm tiang lektrik, main ikut jer……. org kata A kau pun kata A jer… buka la minda sikit. Apa la…

  126. WADA::ROOM1122 on July 9th, 2008 12:33 pm

    cakap pasal kereta pon nak GADUH..per jer…….

  127. wira Se on July 14th, 2008 9:14 am

    budak yang Ros tu pakai enjin mesin rumput ajer…kepoh ajer…
    gua pakai wira se 1.5 modified leh titik Vtec standard lagi setakat vvti nak wat per…sayonara ajer laa..

    Beli pesona modified ikut kesukaan anda huhu
    set piping, cam , air filter K&N dan lain2 kompem kuat dan save minyak.

    Hidup Proton!!!

  128. za on July 14th, 2008 11:13 am

    Aku sokong ko Wira Se…. yang ko ni pon satu Ros… yang ko nak bising2 ni apsal???.. ko kata aku katak dlm tempurung yer…ko tu ikan dlm lautan ker… tau sumer perkembangan dunia… better ko ni diantar ke bangla jer… x reti nk bersyukur langsung…[quote comment="83913"]Alo za, aku rasa kau ni mcm katak bawah tempurunggg. tak tahu perkembangan luar. Jangan lurus bendul mcm tiang lektrik, main ikut jer……. org kata A kau pun kata A jer… buka la minda sikit. Apa la…[/quote]

  129. za on July 14th, 2008 11:20 am

    [quote comment="83913"]Alo za, aku rasa kau ni mcm katak bawah tempurunggg. tak tahu perkembangan luar. Jangan lurus bendul mcm tiang lektrik, main ikut jer……. org kata A kau pun kata A jer… buka la minda sikit. Apa la…[/quote]

    Aku sokong ko wira Se…yg ko ni pon satu Ros… ko bising2 ni apsal??? ko kata aku ni mcm katak bwh tempurung yer… habis ko tu ikan dlm lautan ker??? tahu sumer perkembangan dunia…. ko ni patut diantar ke bangla jer.. x tau nk bersyukur langsung…

  130. ros on July 14th, 2008 2:33 pm

    Hai Wira Se, Kau pun tahu kan engin proton tak power, tu pasalah kau modified mcm mcm benda. tapi tak power jugakan. Nama je wira tapi tak wira pon, macam wira maskot tahun melawat malaysia je yang bergayut. Ni sorang lg budak Za,apahal lak kau ni nak hantar aku kat bangla. Kau punya pakwe bangla ke.. Kau bab engin tak tahu apa la za.. tgok luar je megancam hakikitnye hampehhhhhhhhhh. baraiiiiiiii

  131. min misri on July 22nd, 2008 3:49 am

    salam….
    aper cite niiii???
    awat proton kt luar ngare hrga MURAH???
    dlm ngare hrge MAHAL????
    ape kes??
    dlm bnyak2 keter proton knaper anta GEN 2 jer ke mesir???
    nper xanta lg bnyak,biak lg bgus…mcm toyota…
    aku kagumla ngn proton skang…tp jgnla MAHAL sngat xmampu beb dah lah minyak naik lige2………/.’][!@##@$^^&&((^&^%.jgn lper proton tingkatkan lah qualiti bkn guantiti….kalu aku nk dptkan pictures proton mcm maner ek???

  132. ros on July 22nd, 2008 10:46 am

    mcm lalang er kaun ni min misri

  133. elyna on July 25th, 2008 2:01 pm

    saye nak beli kete persona ni lah cntik lah teringin nak beli la

  134. ros on July 29th, 2008 4:16 pm

    pakai kerta hybrid la oi.. save minyak

  135. zaidi on August 5th, 2008 11:58 am

    Boleh tahan lawa..

  136. arsana pecinta malaysia on August 13th, 2008 11:29 pm

    salam…
    wahai orang malaysia, kenapa nak kutuk barang buatan malaysia ni?
    seharusnya yang elok kita banggakan,yang tak elok kita perindahkan.bukannya dgn mengutuk atau memperlekehkan apa yang ada.Kita ni manusia saja,mesti ada yang kurangnya apabila kita merekakan sesuatu.yang benar2 perfect hanya Allah saja…jadi cubalah terima hakikat k.
    sepatutnya kita mendorong sesama insan bukan mematahkan semangatnya..
    oh ya..satu lg ye,saya pun pengguna kereta buatan malaysia iaitu proton wira 1.6 special edi.sejak guna smpai skrg keta 2 mcm2 buat hal tapi x de pun nak merungut coz saya tau yang ciptanyapun bukanlah perfect,hanya insan biasa je..mcm yg saya kata,yg perfect hanya Allah.

  137. ros on August 14th, 2008 10:11 am

    arsana hang ni lembut sangatttttt…

  138. nenekebayan on August 14th, 2008 11:30 am

    nenek pkai myvi…lg cunnn!!!

  139. aku best on August 14th, 2008 11:39 am

    myvi memang cun…tp aku ambk viva jer..

  140. nenekebayan on August 14th, 2008 12:09 pm

    viva pn ok…save petrol pe…ok la 2!!

  141. Baru beli PERSONA on August 27th, 2008 12:19 pm

    Belilah kereta Proton.. Hidup PROTON!!!!!!

  142. Baru beli PERSONA on August 27th, 2008 12:24 pm

    ros.. ko pulak jadi jurutera PROTON!! jangan cakap saje.. Aku nak tgk model apa yg ko nak ciplak.

  143. Bapakko on August 29th, 2008 11:15 am

    Kalau dah nak kutuk buatan Negara Sendiri ( MALAYSIA )Jadilah kamu KAKI KUTUK seumur hidup ! Orang xheran pun. Sebab perbuatan itu seperti MELUDAH KE LANGIT. Fikir-fikirkanlah…….

  144. En Wan - 6013 971 9824 on September 13th, 2008 7:44 am

    Berminat untuk gandakan WANG anda?…

    Assalamualaikum & salam sejahtera kepada semua pembaca, Kumpulan Noradz (664630-W) TDC-KPN/LN-4360, Kem Kew 357-0205623838 sudah 25 tahun ditubuhkan kini menawarkan kepada semua yang berminat untuk menjadi rakan kongsi dalam berbagai-bagai perniagaannya seperti dalam perlancongan, pertanian, pembinaan dan lain-lain lagi.

    Sebagai contoh 1 unit Kereta Sewa, (Kereta Proton) modal yang diperlukan RM3300, syarikat akan membayar kepada kita sebanyak RM250 sebulan (14 bulan pulangan modal dari RM3300) melalui akaun bank (MBB @ CIMB) selama 5 tahun (60 bulan).

    Dokumen perjanjian yang sah akan disertakan diantara syarikat dan ahli (rakan kongsi). Jika syarikat mengalami kegagalan sebelum pulangan modal (60 bulan), syarikat akan membayar sekurang-kurangnya separuh dari modal kita sebagai rakan kongsi.

    Sebagai rakan kongsi kita tidak perlu berbuat apa-apa cuma tunggu saja bayaran setiap bulan, bayaran pertama akan diterima selepas 40 hari pendaftaran & bayaran kedua serta seterusnya akan diterima setiap 30 hari.

    Ini adalah peluang terbaik untuk anda mengubah ekonomi masa depan anda sekeluarga, jika berminat untuk mendapatkan maklumat lanjut sila hubungi atau sms saya, terima kasih. Salam hormat daripada saya untuk anda sekeluarga. Semoga berjumpa lagi…

    En Wan: 6013-971 9824 atau lawati http://www.noradz-pahang.com

  145. Pakai Persona on October 11th, 2008 7:30 pm

    aloa..aku dah pakai persona..power giler..masalah macam korang cakap tu xda pun..lagi-lagi yang ROS cakap..
    aku kesian la tgk ros..
    sape-sape tlg ubat dia sebelum terlambat..
    proton power.. jom beli persona..
    bagi yang mengata proton..kalu xda duit jgn nak mengata..
    tq..hahahahahaha

  146. WADA:ROOM1122 on October 12th, 2008 2:24 am

    tersedak kak ros nama nya di sebut………:)

  147. ros on October 15th, 2008 8:37 am

    Salam Encik Wan. Perniagaan Noradz ni mcm skim cepat kaya. udah udah ler tu. perlaburan yg melingkupkan org melayu.Pengalaman mengatasi segalanye…

  148. majid on October 15th, 2008 3:47 pm

    Aku rasa pesona ok je..x lh mahal sangat..korang nak compare ngn vios wt pe..kete vios tue jual murah kt malaysia ade maksud..Diorg just nk jatuhkan kereta2x keluaran negara je..semua same je,dah komplot nk jatuhkan proton..

  149. erisyadania on October 15th, 2008 4:26 pm

    hrmmm….

  150. rinoa on October 15th, 2008 5:12 pm

    en wan.. noradz tu kene serbu ngan bank negare kan sbb kegiatan pengambilan deposit secare haram dgn 3 lg syrkt yg kene… kat paper ckp jgn percaye ngan skim pelaburan tenet ni..

    tol tu majid.. kite ptt hargai kete buatan malaysia.. sape yg mampu beli kete buatan luar xyhla nak bezakan quality kete kat mesia ni… lg pun kite bwk pon dlm mesia gak.. org jepun pun x pakai kete buatan dorg sndr.. dorg pki kete eropah..

    papepun jnji kete yg nak pakai tu ok ngan bleh byr…hehe

  151. cikgu wan on November 5th, 2008 1:36 pm

    salam…kawe pakai gen 2 ifm ok ajer…siap lari 170km lagi. tak goyang pun….dari johor sampai kelate ok jah…

  152. ORG KUCHING SARAWAK on December 7th, 2008 2:56 pm

    AKU TAK KISAH LA… AKU PUN ADA PESONA….DULU WIRA DAH TUKAR DAH… PESONA JALAN JAUH SEDAP LAAA…. SYUKUR LA……TP… MEMANG ADER PROBLEM LA BUNYI MCM2 KELUAR…TP AKU SUKA GAK… SEBAB AKU ADA HONDA CIVIC… JD NO HAL LAH….PROTON KENA UP GRADE LA… JGAN GUNA 2 BULAN BUNYIK MACAM2……….TP PESONA LEH LARI 190 JER TAU HAMPEH…… METER JER GEMPAQ……

  153. ZUL.P on December 14th, 2008 8:57 am

    Salamzzzz…..

    Adik laki aku dah beli SAGA BLM… aku dah try bawak, dah sampai penang dah…

    Member aku ader beli PERSONA… Aku dah bawak jgk, pg Tanjg malim..

    dan Adik Pompuan aku baru aje beli MYVI…. Aku dah bwk jgk…. pg jln2 ke KL dan masuk highway, just nak test drive…

    Kesimpulannyer……
    Korang yg kutuk2 proton nie jgnlah teruskan niat korang… memang SELESA…. SELAMAT…. dan CONFIDENT biler bawak SAGA BLM dan PERSONA… Tp Persona lg bestlah….

    Adik aku ckp kalau tahu mcm nilah MYVI baik beli SATRIA NEO… harga lebih kurang gak….

    bg aku Maintenance proton tak mahalpun, kancil lg trk….

    pasal minyak lak…. member aku balik rantau panjang dr KL minyak RM 80 sampai…. (RM 2.70/litre). bg aku oklah tu 30litre sampai rantau panjang….

    So… Good Luck to pengkritik Proton.. Supaya u all dapat point lainlak untuk salahkan PROTON….

    SALAM…… SELAMAT MAJU JAYA PROTON…

  154. khazima on January 12th, 2009 10:46 pm

    bagi aku: kereta mana tak penah rosak?even kereta tolak pun bole rosak.fikir ke hadapan bila berdepan dengan sesuatu pilihan.contoh beli kereta,kena fikir minyak,maintenance dan spare part yang ada.kereta luar negara spare part susah nak cari,kalau ada mahal berganda2 n kena order dulu.tapi spare part barang proton belambak2 ada kat kedai.cuma tinggal pilih je nak ori ke tiruan.pilihan di tangan masing2…minyak keta luar negara memang jimat tapi tak leh banding dengan spare part…bagi aku tu lebih penting…kalau bawak lebih 100KM/J memang la minyak cepat habis…patah sana sini dalam keta tu mesti tangan jenis ganas,kalau tak pun anak jenis buass..pepandai laa..at least aku bangga dengan proton berbanding dengan negara maju yg lain,negara paling kaya pun tak nak buat tin jadi kereta…cuma kita je…MALAYSIA!!!

  155. apex on January 17th, 2009 3:27 pm

    kereta nasional kebangaan ku……….

  156. wea on January 20th, 2009 10:21 am

    aku nak beli gen 2

    so mcm na ye

  157. wea on January 20th, 2009 10:49 am

    ada suggestion tak?????

    waja OR GEn2 ????????????

  158. primadona on January 31st, 2009 3:13 pm

    kira ko ni educated sanghat la ya… bodoh, kalau minda dah terjajah bukannya educated tapi lembu kena cucuk hidung! ko ikut sangat la cakap2 org tentang lebih keta import tu. Biul!

  159. primadona on January 31st, 2009 4:03 pm

    semua boikot ros. minda tertutup punya orang!

  160. AlterEgo on February 2nd, 2009 3:46 pm

    Dipetik dari luahan engineer Proton…
    Assalamualaikum,

    Yang ni saya kena jawab la sebab banyak sangat misinformation. Biasanya information yang berpindah dari satu mulut ke satu mulut yang lain akan berubah menjadi sensasi. Itu lah masyarakat kita. Kita bukan mendapat firsthand info tapi berdasarkan cerita yang telah ditokok tambah. Ini dia cerita dari orang dalam yang duduk ditengah-tengah R&D PROTON.

    “Saya ada kenalan dari kastam boleh confirmkan perkara ni.. member saya kerja kastam kat kelang dan beliau sendiri yang maklumkan yg salah satu tugas dia adalah buat checking penerimaan barangan proton untuk di pasangkan di negara ni. Satu kontena enjin je.. manakala kontena lain adalah pintu, body dan sebagainya. sama lah dengan kereta lain juga.”

    Kalau kita lalu kat kawasan glenmarie tu, akan ternampak lah satu tanda… Kilang Enjin Proton. Tanda tu tak duduk kat situ untuk suka suka je. Kalau kita jengok kat dalam…. Boleh nampak besi cair yang dituang kedalam acuan untuk membuat enjin block. Memang proton ada mengimpot enjin tapi dari kelas 1.2 dan 2 liter. 1.2liter untuk Savvy (enjin Renault) dan
    2.0liter untuk Perdana. Tapi untuk enjin 1.3, 1.5, 1.6 proton buat sendiri. Untuk pintu pulak… hanya kereta-kereta Perdana sahaja yang proton beli pintu dari Mitsubishi. For your information, Untuk membuat pintu sahaja memerlukan dekat 20 acuan. Bayangkan lah 4 pintu. Modal itu shaja sudah hampir RM50 juta. So untuk kereta yang volume kecil, kita beli dari luar.
    Untuk kereta Isawara, Wira, Waja, Gen2, Savvy… 100% body dibuat di Malaysia .

    “Bayangkan dah 20 tahun menanti kereta Malaysia yang sebenarnya tak
    keluar-keluar lagi. Bagi yang berkemampuan sudah tentu tak mahu
    menggunakan injin kenderaan berteknologi 70an, 80an dan 90an yang
    diubahsuai. Sudah tentu ramai nak teknologi terkini dan sebenarnya milik kita. Secara umumnya proton masih belum ada enjin sendiri lagi.. jadi adalah sukar hendak dikatakan kalau ianya adalah kereta Malaysia
    yang sebenarnya. Pengeluaran kenderaan adalah berdasarkan injinnya barulah boleh dikatakan ianya kenderaan negara sebenarnya.”

    Disini lagi ada misinformation. Memang untuk kereta Perdana kita impot enjin dari Jepun. Untuk Savvy kita gunakan enjin Renault. Untuk Isawara, Wira dan Waja kita buat enjin di Malaysia walaupun design original
    dia dari Mitsubishi. Tapi enjin Gen-2 adalah enjin terkini yang direka oleh jurutera Proton dan dibina di Malaysia. Enjin tersebut menggunakan teknologi terkini. Jadi kenyataan diatas agak menyesatkan sedikit. Naza, Perodua…. Masih lagi membawa enjin dari luar. Modal untuk mereka dan mengeluarkan enjin ni amat besar. Nak dapat return pun bukan nya sekejap. Tapi demi maruah dan kemajuan, kita korbankan keuntungan jangka pendek. Selagi kita tidak mengeluarkan enjin sendiri.. selagi itu kita tidak tahu. Sekarang kita telah pun mengeluarkan enjin sendiri… orang masih tidak percaya. Itu lah masalah orang kita… memandang rendah kebolehan anak negara sendiri.

    “Selama ini proton bergantung kepada Mitsubishi sebagai rakan teknikal. Oleh kerana kontrak selama 20 tahun telah tamat. Maka proton terpaksalah mencari rakan teknikal yang baru dan bermulalah masalah melanda proton. Sudah tentu rakan teknikal baru tidak mahu meneruskan rekaan dan teknologi mitshubishi lagi. So apa kan jadi pada kereta proton yang ada
    sekarang ni untuk masa akan datang.”

    Tidak wujud kontrak 20 tahun dengan Mitsubishi. Mereka adalah rakan kongsi. Bertahun tahun kita berkerjasama dengan Mitsubishi tetapi teknikal apa yang mereka turunkan. Kalau kita pernah berkerja dengan orang Jepun atau Korea , mereka inilah yang paling kemut ilmu. Tapi bab nak korek ilmu kita, dia orang rajin habis.Korang jangan terkejut bila saya cakap yang idea
    kita pun banyak yang Jepun curi. So bila kita mula menuntut teknologi baru dari mereka… mula lah nak caj dan nak ikat royalti yang tak munasabah. Nak mintak copy teknikal drawing zaman dulu sekeping pun dia orang caj beribu ribu. Mulalah kita pandang teknologi dari barat dan teknologi sendiri. Sebab itu kita beli Lotus.. Kita ignore Jepun. Bila kita design sesuatu yang lebih baik… laju je dia orang hantar balik information ke Mitsubishi. Last-last kita pun mula bersikap secrecy dengan dia orang… lama lama
    diaorang fed up dan mintak keluar. Lagi pun dia orang dah nampak afta nanti dia orang akan masuk balik ke Malaysia.

    Perodua… kenapa daihatsu/toyota memberi enjin latest dia orang…. Sebab Perodua tu 100% milik Toyota/Daihatsu. Dah lama UMW menjual saham dia orang kepada Jepun. Proton…. Milik Malaysia .

    “Mungkin ada yang tahu dan ada yang tak tahu yang proton yang digunakan pakai sekarang adalah barangan Mitshubishi. Samalah seperti kereta lain.. tukar lambang je..”

    Inilah susah orang kita ni…. Banyak mendengar cerita sensasi yang
    banyak ditaruk banyak rempah ratusnya….. Memang pada mulanya kita
    belajar… selepas itu kita buat sendiri.Saya adalah seorang yang terlibat dengan kerja kerja tersebut.

    Saga - base dia Lancer lama. Kita Cuma tukar depan dan belakang
    sikit.

    Iswara - base Saga, kita mula belajar untuk design kereta sendiri. Masa ni Mitsubishi dah tak berapa setuju bila kita menubuhkan R&D. So kita menggunakan khidmat penasihat dari UK .

    Wira - Disini berpuluh puluh designer dan engineer Proton dihantar ke Jepun untuk kerjasama design kereta baru. Proton dan Mitsubishi kongsi modal. Hampir 2 tahun kami disana. Bahagian tengah dikongsi bersama.
    Depan dan Belakang, design asing-asing. Lampu depan dan belakang share sebab nak kurang kan cost. Hasilnya Proton Wira-Mitsubishi Lancer.

    Orang akan kata hah kongsi je sebab tak tahu buat kerja…. Tapi ada orang kata apa apa bila Ford dan Mazda berkongsi bahagian tengah? Ford Laser dan Mazda 323 adalah kereta yang sama. Ada orang komplen? Bila
    orang Malaysia yang buat begitu… orang Malaysia sendiri yang nak mengutuk. Tak ramai yang tahu seksa bekerja kat Jepun sebab dia orang suka curi idea. Bayang kanlah semasa kami design dashboard untuk
    Wira… masa tu Mitsubishi sudah pun siap soft tooling mould untuk dashboard kereta dia… Bila mereka tengok dashboard Proton, Mereka sanggup letak designer dia depan design kita untuk mengubahsuai kembali rupa bentuk dashboard mereka. Kalau kita pernah tengok dashboard mitsubishi lancer… hampir samakan. Itu mereka yang meniru bukan kita. Ianya menunjukkan kita bukan tak pandai… Cuma masyarakat sendiri berfikiran macam itu.

    Perdana - untuk membuat satu satu design bukannya murah. Nak balik modal pun lama. Jumlah kereta yang dijual pun kena banyak. So kalau nak buat Perdana…. Sampai habis pun tak balik modal. So yang ni memang
    kita ambil kereta dari mitsubishi dan pasang di Malaysia. Cuma kita tukar depan dan belakang, dan bahagian dalaman.

    Tiara - Tiara adalah bukan product Proton. Ia adalah keluaran DRB. Tapi kita kena tunduk dengan arahan dari atas untuk mereka menggunakan lambang Proton.

    Waja - Waja adalah permulaan kita untuk menunjukkan kita mampu melakukan kerja sendiri. 100% didesign orang orang kita. Tapi untuk kejuruteraan kita memerlukan consultant dari luar.. mainly dari Eropah
    dan Amerika. Bukan sebab tak pandai tapi kita tak cukup kakitangan. Nak design kereta bukan seperti menjahit baju. Kebaikan dari mengambil consultant dari luar memang membuka mata kita… kita adalah setaraf
    dengan kebolehan mereka. Nak design kereta ni memerlukan beratus ratus kakitangan. Bukannya sedikit.

    Gen2 - 100% didesign oleh orang kita. Consultant dari luar hanya sedikit sebab kakitangan kita semakin ramai. Kita mula menggunakan enjin yang didesign sendiri.

    Savvy - 100% dedesign sendiri. Cuma enjin sahaja kita menggunakan Renault sebab kita tidak ada enjin bersaiz kecil. Well…. Kehebatan enjin Renault sudah terbukti bila mereka memenangi F1. Disin banyak berita palsu disebarkan oleh mereka yang tidak bertanggung jawab.Contohnya… Savvy adalah Tiara dan menggunakan chasis Tiara lama. Savvy tidak ada kena mengena dengan Tiara. Savvy adalah baru, 100%. Tidak ramai yang tahu bahawa Savvy menggunakan HTHS steel (High Tensile High Strength Steel). Sebab tu body Savvy kuat. Memang ada terpampang kereta Savvy kemek kerana accident. Well… kereta mercedes, volvo, BMW pun kemek bila accident. Tapi tak ramai yang tengok keadaan dalaman Savvy yang
    accident tu… In fact. Kukuh. Saudara saudari… Bila kita design kereta ni.. yang paling penting adalah keselamatan penumpang. Memang kereta didesign untuk crumple bila ada impact. Itu untuk menyerap daya
    hentakan supaya bukan manusia yang menerima hentakan kuat. Rating TUV Germany memberikan 3 star untuk Proton. BMW 5 series pun dapat 3 star. Ramai yang kata Savvy ni tak sedap bila memandu. Tapi tanyalah yang
    bercakap tu… adakah mereka pernah memandu Savvy. Kebanyakan nya tidak. Hanya mendengar dari orang lain.

    Lain lain - Ada banyak lagi yang saya tak boleh cerita sebab ada secrecy act. Proton pun ada design kereta untuk company lain dan ada membuat part untuk company lain. Proton ada juga buat reverse engineering untuk
    motosikal lumba (tahun tu dia champion) tapi kita tidak boleh menceritakan sebab dasar secrecy kita. Mungkin sesetengah orang yang memakai certain kereta mewah tidak tahu yang part kereta mereka dibuat di proton. Kalau Proton tak elok… masakan mereka mengkontrakkan proton untuk membuat kereta mereka.

    “Berbalik kepada masalah yang sedang dihadapi oleh proton. Kenapa ianya harus berlaku perkara sebegini. Apakah yang sebenarnya telah berlaku dan dibuat oleh proton dalam masa 20 tahun untuk membina kenderaan nasional sendiri. Memang ada R&D proton cuba mendapatkan struktur dan bahan-bahan untuk membuat injin tapi gagal mendapatkan resepinya.”

    Proton memang dah ada enjin sendiri. Yang terpasang dekat Gen-2 tu apa dia. Bab-bab bahan untuk membuat enjin tu senang je. Kebanyakan pengeluar kereta menggunakan besi yang sama sebab pengeluar besi
    dalam dunia ni bukan banyak. Kita Cuma bagi specifikasi je. Nak design enjin tu yang susah. Transmition yang paling susah. Untuk info lah… kami
    masih lagi dalam proses untuk mereka cipta transmition sendiri. Bukan macam nak buat karipap tau.

    “Penubuhan proton sejak 20 tahun yang lampau tidak mencapai objektif yang sebenarnya. Dimana silapnya? Berapa ramaikah yang tahu bilakah ilham proton ini sebenarnya timbul dan berapa lamakah usaha dilakukan
    bagi membolehkan impian ini tercapai.”

    Mungkin ramai yang mengganggap hanya seorang perdana menteri sahaja terlibat. Cuma pada zaman Tun M baru persetujuan dapat dicapai setelah Mitshubishi bersetuju menjadi rakan teknikal dengan bersyarat. (syarat ni tak bolehlah diberi tahu.. sebab ianya adalah OSA)

    Penubuhan Proton lebih mencapai objectif nya. Pada mulanya Proton hanya di rancang untuk membuat kereta bukan untuk merekacipta kereta. Kita menubuh R&D, Mitsubishi tidak setuju. Ye la… siapa nak bagi kita pandai kan . Cuba check dekat Perodua, berapa ramai jurutera dari Proton bekerja dekat sana, Head of R&D Perodua…bekas Proton, Head of Styling…bekas
    Proton, Head of Planning…bekas Proton, Head of Production…bekas Proton (rasa-rasanya dah kena kebas dekat Naza), Head of Engineering Services…bekas
    Proton. Ratarata mereka yang senior dekat sana dari proton. We trained them… orang lain ambil cara senang je.

    Naza pulak.. Head of R&D….bekas Proton. Head of Production…bekas
    Proton. Honda pun ramai bekas Proton, DRB Pekan… Head dia pun bekas
    proton, Inokom… head dia pun bekas proton. Itu kira head je…bukan lagi kira engineer dan designer. So it meets its objective untuk memajukan orang-orang kita. Mainly orang Melayu. Naza sendiri tidak menyangkal
    kereta Naza mainly didevelop oleh bekas kakitangan Proton. So… orang Proton tak bagus?

    Kita belum lagi kira bekas pekerja proton yang diambil oleh consultant luar negara… dari America, Eropah sampai ke Jepun.Tau tak kita kakitangan Proton telah memenangi pertandingan mereka design kereta anjuran Ford. Beliau mendapat tempat pertama. Bukan bertanding diperingkat Malaysia . Tapi di peringkat antarabangsa. Memang beliau mendapat tawaran kerja dari syarikat kereta gergasi Amerika dan Eropah. Tapi kami tabik bila dia decide nak stay dekat Malaysia sebab taknak anak-anak membesar dinegara lain. Ada orang tau…?

    “Selama 20 tahun proton pergantung kepada pemerintah yang sepatutnya telah boleh berdiri dengan sendirinya sekarang ini selepas perjanjian tamat. Ibarat kata.. berapa lama perlu bergantung.. tak kan dah 20 tahun
    nak merangkak lagi.. nak tambah masa untuk merangkak lagi.. so bila lak nak belajar berdiri dan berjalan sendiri tanpa dipimpin lagi..sebab tu exPM kata.. kalau dah tak boleh tutup aja…”

    Proton boleh menjadi lebih baik kalau tidak ada tanggung jawab kepada negara. Senang aja… buang sahaja pengeluar-pengeluar yang bermasalah. Tapi apa akan jadi dengan ekonomi. Itu tanggungjawab Proton untuk negara. Bayangkanlah penjanaan ekonomi proton untuk negara… berapa banyak kaki tangan Proton… 8000. Berapa banyak kakitangan syarikat yang secara lansung untuk membuat part Proton…100,000 orang. Berapa banyak bank dapat untung, berapa banyak syarikat bumiputra yang naik? Bayangkanlah kami boleh membantu sedangkan polisi kerajaan tidak membantu.
    Cuba ingat sebelum timbulnya proton. Berapa banyak wakil jualan bumiputra untuk kereta toyota , nissan, honda? 0… Kosong.

    Mengenai masalah AP pulak perkara tu bukan perkara baru. Mungkin ada yang tak tahu yang proton juga mendapat AP. Kalau tak.. sure harga kereta proton tak serendah sekarang ini. Tak percaya boleh check duti import yang dibayar untuk sebuah kereta proton. Nak check duti import tak susah sgt.. cuma bandingkan harga kereta proton di kawasan bebas cukai.

    Kita memang tak payah bayar duti impot sebab kita buat kereta kat dalam Malaysia . Tapi tetap kena cukai. Kita tak ada AP. Yang Proton kecewa kenapa terlampau banyak AP dikeluarkan. Lepas tu sebijik-sebijik kerajaan kena
    tipu. Bayangkan lah kalau kereta KIA yang dibawa masuk ke Malaysia … harga yang di declare adalah RM8000. Tak masuk akalkan bila kastam approve benda ni. Paling murah kereta yang pernah dibuat adalah dalam dunia ni adalah lebih kurang RM18,000. Itu baru bahan bahan dia. Belum lagi kira cost modal acuan, cost tenaga kerja, cost R&D. Bayangkan lah banyak mana kerjaan rugi pada cukai. Bayangkanlah banyak mana Naza untung.

    Dasar Automotif Negara di perlukan bagi meneruskan perjuangan yang belum tercapai disamping menjaga serta melindungi pemilik kereta proton sekarang ini. sejauh mana boleh bertahan tak tahula..kalau tidak akan
    bertimbunlah bakal besi buruk bila tiada lagi sparepart proton (asalnya milik Mitsubishi) dan akan timbulah barangan made in Jinjang atau sewaktu
    dengannya.

    Saudara… Dalam banyak banyak negara pengeluar
    kereta, Malaysia lah yang paling kurang memprotect
    industry automotive mereka. Rakyat Malaysia juga lah
    yang paling tidak patriotik dalam hal-hal kereta ni.
    Walaupun kita telah merdeka, minda kita tetap diajar
    barangan lain lebih elok dan tidak membantu barangan
    sendiri. Saya ambil contoh… Thailand membuka pintu
    mereka untuk industri automotif… tapi ada syarat.
    Kereta yang dibina di Thailand harus lah di export
    keluar lebih dari yang dijual dalam negara nya.
    Korea… cuba pergi ke Korea dan lihat sendiri disana.
    Nak cari kereta yang bukan dari Korea …susah.
    Sebabnya…

    1. memang mereka patriotik.
    2. Cuba pakai kereta import… Lembaga Cukai mereka
    akan menyusahkan pembeli kereta tu. Sebab kata mereka
    tentu banyak duit.

    Jepun… Semasa mereka belajar membuat kereta hampir
    80 tahun dulu… nak naik bukit pun boleh undur (baca
    sejarah toyota ), tapi rakyat mereka tetap bangga dan
    tetap membeli. Cuba kat Malaysia …. Kutuk lagi ada.

    Saudara semua… kejayaan sesuatu project negara
    bergantung kepada sokongan dari rakyat sendiri. The
    more people buy, the cheaper things can be. Economic
    of scale lah tu. Lagi banyak dijual, lagi rendah cost
    pembalikan modal untuk setiap kereta. Nak buat sebijik
    kereta hampir 1 billion cost dia. Macam mana nak balik
    modal kalau kita tak ambil untung. Kilang enjin lagi
    mahal… tapi kita korbankan keuntungan kerana kalau
    kita dok asyik beli enjin dari luar, masa mana kita
    nak belajar dan maju. Proton baru 20 tahun. Korea
    mengambil masa 40 tahun untuk kereta dia tiba ditahap
    ini. Jepun sudah 80 tahun, Barat sudah 100 tahun. Ini
    industri kereta. Kalau orang suruh kita fikir nak buat
    plastik aiskrim tu pun majority kita tak boleh. Ini
    kereta. So yang mengutuk tu… fikir. Lagi banyak kita
    jual, lagi murah kita boleh jual… lagi banyak duit,
    lagi baik pembangunan yang kita boleh buat. Setiap
    test dan setiap bahan baru yang nak direka memerlukan
    wang yang banyak.

    Masalahnya sekarang siapakah yang bakal atau boleh
    dijadikan rakan teknikal. Walau pun volkswagen nak join
    ngan proton tapi persoalannya boleh ke..?

    Kenapa..saya kata macam tu..sebab Volkswagen ni guna
    euro. Sudah tentu la harga kereta proton pada masa
    akan datang lebih mahal lagi. (salah satu sebab isu AP
    keluar) Nak mohon Nissan atau Honda atau Toyata jadi
    rakan teknikal memang agak sukar.

    Errr…. Ini kita bagi hint sikit sebab teruk sangat
    dah ni. Kita tengah develop kereta dengan VW. Sebab tu
    kita jangan dengar saja orang cakap.

    Kalau semua AP ditarik balik lagi banyak masalah akan
    timbul.. salah satunya adalah AFTA. Mampukah negara
    kita membayar ganti rugi kepada negara lain yang telah
    melaksana AFTA. Mungkin ada yang tak sedar yang negara
    kita telah membayar ganti rugi RM billion sebab
    menangguh perlaksanaan AFTA sebelum ni kapada negara
    Asean yg berkaitan.

    Memang kita akan kena penalti sebab ada
    perjanjian AFTA. Tapi bukan kita nak tarik AP macam tu
    aja. Jalan penyelesaian masih ada. Kalau negara lain
    boleh ada polisi dia orang yang membantu industri
    kereta mereka… kenapa kita tidak boleh. Kerana AP
    China boleh mengeksport kereta mereka ke Malaysia
    (kereta Chery hampis masuk), tapi polisi China masih
    lagi tidak membenarkan kereta kita masuk kesana.
    Memang dia kata boleh masuk tapi dah 5 tahun mencuba
    pun belum dapat kelulusan lagi. Banyak syarat lagi.
    India… nak masuk kesana kena letak deposit USD200
    Million. Belum lagi nak set up kilang dan
    infrastruktur jualan. Cuba masuk kat Korea … Kita nak
    jual kain kita kat sana pun diaorang tak nak beli
    walau pun kualiti kita bagus. Kuat nya patriotik
    diaorang. Kita… apa yang nama lain selain dari
    barang sendiri mesti bagus punya.

    Bagi yang nak membandingkan kereta kita dengan kereta German….
    Bukan tak boleh buat. Boleh… tapi sanggup ke bayar harga kereta German
    untuk kereta buatan Malaysia .

    Naza yang rata rata import kereta Cuma tukar
    bumper pun boleh jadi taraf kereta nasional. Perodua
    yang tak pernah design kereta sendiri (cuma design
    bumper depan belakang) pun dapat taraf kereta
    nasional… Proton sekurang-kurangnya telah mendidik
    ramai anak bangsa dalam kemajuan teknologi. Dah ramai
    hasil dari pengalamn bekerja dengan proton diambil
    untuk sektor R&D ditempat lain. Bayangkan lah satu
    kumpulan Advance Engine Research Proton terus diambil
    oleh Petronas. Bukan sorang…. Kesemuanya. Nak kerja
    dengan R&D proton….. Paling minimum 2nd class upper.
    1st class berlambak. Selepas berpengalaman… Perodua,
    Naza ambil.

    Tapi saya tak marah bila orang kata macam-macam pasal
    proton. Itu hak mereka. Tapi fikirkanlah tenaga yang
    kami beri untuk memajukan negara dalam bidang
    teknologi. Boleh sebut tak company mana lagi dalam
    bidang industri yang betul-betul menggunakan kepakaran
    anak Malaysia dalam bidang R&D ni. Kalau kita tidak
    belajar… sampai bila kita tidak akan tahu. Dan
    sampai bila kita akan bergantung dengan orang luar.

    Tapi bab support selepas jualan…. saya sendiri pun
    tak puas hati. Sabotaj pun Proton dah biasa kena….
    Orang curi part semasa delivery kerata tukar dengan
    part tiruan atau lama. Yang kena komplen… proton.
    Tapi yang hairannya semasa Perodua recall balik 4000
    unit Myvi…. Tak ada pulak yang kutuk. Letak sebelah
    sebelah Myvi dan Savvy… check performance dia. Then
    baru tahu nak kata apa. Jangan dengar orang cakap
    je… test sendiri. Baru tau.
    Sekarang ni Savvy dah keluar dengan Savvy Auto-Manual….
    Maksudnya dua-dua jenis gear ada dalam kereta. Malas
    nak tukar gear… swith to auto. Nak main
    ciluk-ciluk… switch to manual. Errr.. siapa kata
    kita guna tecnology 70an?

  161. WEA on February 4th, 2009 4:23 pm

    gen2 ok tak?

  162. WEA on February 12th, 2009 3:22 pm

    salam…..

    afta tu apa?

    AP tu apa?

    kenapa kereta malaysia kan mahal2 dan dikenakan cukai yang tinggi?

    gen 2 cps facilite ok tak?
    plez tolong jawap…

    ngah blur

  163. WEA on March 20th, 2009 3:32 pm

    mmmmm….wei….nape xde org nak bantu aku ni

  164. mak lang kodah on March 28th, 2009 10:42 pm

    Petang tadi dah try test drive pesona tu, rasa x berapa mantop jika dibandingkan dengan vios atau suzuki swift. Cadang nak tuka keto x tau nak pilih yang mana satu, lani mak lang pakai iswara aerobak, rasa k gak. Hai poning kepalo den.Tolong la sesiapa beri pendapat ya.

  165. putra on April 21st, 2009 1:27 pm

    aku pun guna kete malaysia juga Gen2 dan yg best sekali hanya 3 kali je masuk pusat servis proton lepas tu semua buat sendiri je. Dah 4 tahun pakai tak ada masalah pun perjalanan pun dah nak masuk 14000km.

  166. jibam_labis on June 19th, 2009 10:04 am

    Hmmm…hmmm…biarlah apa korang nk komen pasal proton…kereta kebangaan rakyat Malaysia( utk sebahgiaan rakyat yang ader jati diri yg sbahgian tu ader gak bkn takder..ckt kutr)… aku nk citer ckit…msa aku kecik dulu…mak aku tak pndai jahit bju melayu…dia ikut-2 contoh bju org..dia buatkan aku, abgx2 aku bju…abgx2 aku punya ader yg senget…aku tk berapa nk ingat sebab kecik lg…

    yg aku ingat bju aku salah tebuk…terbalik…jd sebab nk ikut abgx2 aku ngan abah aku g mesjid pg raya..bju melayu aku dtampal kat belakang…

    kat mesjid org ketawakan aku… smpai sekrg aku tk salahkan mak aku.. aku tetap bangga ngan mak aku …walaupun skrg aku beli bju kat butik trkenal( korang bkn taupon aku beli kat mana)…takkan sama ngan bju melayu mak aku yg djahit tgnnya..mak aku bukan tokeh butik atau desingner bju yg brpengalaman…aku tetap suka ngan buatan tangan mak aku…

    bglah proton masa..kalau nk bndg ngan keta lain proton nie baru sesangat lg…tu pon kita dah buleh bangga denganya… sayang mak aku…cinta tanah airku..suka barang buatan org…malaysia…braderX2 Proton teruskan prjuangan Tuanx2 memertabatkan keta nasional kita………

  167. jibam_labis on June 19th, 2009 10:08 am

    Hmmm…hmmm…biarlah apa korang nk komen pasal proton…kereta kebangaan rakyat Malaysia( utk sebahgiaan rakyat yang ader jati diri yg sbahgian tu ader gak bkn takder..ckt kutr)… aku nk citer ckit…msa aku kecik dulu…mak aku tak pndai jahit bju melayu…dia ikut-2 contoh bju org..dia buatkan aku, abgx2 aku bju…abgx2 aku punya ader yg senget…aku tk berapa nk ingat sebab kecik lg…

    yg aku ingat bju aku salah tebuk…terbalik…jd sebab nk ikut abgx2 aku ngan abah aku g mesjid pg raya..bju melayu aku dtampal kat belakang…

    kat mesjid org ketawakan aku… smpai sekrg aku tk salahkan mak aku.. aku tetap bangga ngan mak aku …walaupun skrg aku beli bju kat butik trkenal( korang bkn taupon aku beli kat mana)…takkan sama ngan bju melayu mak aku yg djahit tgnnya..mak aku bukan tokeh butik atau desingner bju yg brpengalaman…aku tetap suka ngan buatan tangan mak aku…

    bglah proton masa..kalau nk bndg ngan keta lain proton nie baru sesangat lg…tu pon kita dah buleh bangga denganya… sayang mak aku…cinta tanah airku..suka barang buatan org…malaysia…brader-2 Proton teruskan prjuangan Tuanx2 memertabatkan keta nasional kita………Takbir X3…..

  168. wakkepunden on July 24th, 2009 9:16 am

    haa….kkalau kereta proton tk bagus…kereta apa yang bagus ek…kalau mencari kelemahan sesuata memang mudah….kereta kebal harga juta2 pun rosak pe..nk dapatkan yang terbaik memerlukan modal yang besar..proton ni kan baru..berilah masa….proton kena ambil perhatian…yang betul tu pembeli..mereka hendak pulangan yang berbaloi diatas wang dibelanjakan..

  169. OYDYX on July 29th, 2009 3:07 am

    aku dah pakai keta pesona genap 2 tahun..so far ok tak de masalah..nak tengok sekarang dah ramai yang dah pakai pesona..yg mane beduit tu boleh kasi mekap..pehh cun gilerr jadinye…pasal minyak pulak aku x pasti,jimat k x..tapi penah aku dari Machang, Kelantan aku isi RM 60.00 sampai kat Rumah aku Sepang..tingal setakuk lagi..pasang aircon lagi tu..coz hujan….

  170. ells on August 6th, 2009 10:34 pm

    perkare no.1 dbgkitkn adlh kuantiti kemudian bru r kualiti..btl ker?

  171. crandallma on September 29th, 2009 10:54 am

    agricultural criticized seasonal product disease

  172. pennleahbr on September 29th, 2009 12:31 pm

    burning fall hypothesis growing led

  173. halsigcors on September 29th, 2009 3:32 pm

    efficiency adapt relative trends political emissions referred

  174. heathclyfm on September 30th, 2009 11:00 am

    allowed atlantic ecosystems doi period 104 tar

  175. buddypardo on October 2nd, 2009 9:54 am

    turn chemical extinction various

  176. franklinbr on October 2nd, 2009 11:02 am

    ice next ipcc simulations criticized cooling access observations

  177. avahadkin on October 2nd, 2009 5:17 pm

    routes projections reconstructions continues developed

  178. brewsterki on October 4th, 2009 2:21 pm

    study orbital area running differing weather

  179. crandallpi on October 7th, 2009 1:52 pm

    induce warming pollution ocean increased warm activity program

  180. drueferri on October 7th, 2009 4:18 pm

    gross emit emissions techniques

  181. damieanhas on October 8th, 2009 12:02 pm

    hypothesis 1960 decade indicate cost code

  182. jaksonroos on October 11th, 2009 1:34 pm

    national found near stabilization academies

  183. harrisonei on October 11th, 2009 5:02 pm

    non methane developing part growth developers technology open

  184. careehasse on October 11th, 2009 6:56 pm

    probably geological combined store atmosphere next leading extinction

  185. daisykings on October 12th, 2009 3:00 pm

    2000 findings effects orbital agricultural broadly stratospheric

  186. devannasay on October 13th, 2009 8:39 am

    china tonne output frequency scale

  187. kathrynnca on October 13th, 2009 10:35 am

    approximately jaiku various capacity dioxide

  188. heraldroch on October 13th, 2009 12:29 pm

    slow reviews source service studies

  189. ellynsware on October 13th, 2009 12:30 pm

    functionality specific yahoo per extreme

  190. larkeander on October 14th, 2009 10:57 am

    actual trends warmest approximately tonne emit open observational

  191. wilsonaike on October 15th, 2009 9:23 am

    increased due service 2004 conclusions warms assumptions

  192. coralynwil on October 15th, 2009 11:52 am

    worldwide contributed political alone solar earth level

  193. tatumcoluc on October 15th, 2009 12:30 pm

    fuels open era 2004 troposphere

  194. maggihubba on October 15th, 2009 2:14 pm

    mitigation slowly cloud seasonal 1960

  195. botheabell on October 16th, 2009 1:53 pm

    ice issues treaty slowly 2004 anthropogenic reduction

  196. prestinday on October 16th, 2009 2:38 pm

    safari decline combined concerns

  197. derwynbudd on October 17th, 2009 6:45 pm

    suggests fuels intensity project southern page early

  198. Doreen Sarikei, Sarawak on October 17th, 2009 11:39 pm

    Saya adalah dah hampir 2 minggu saya ambil persona. hehehe… my first car. mula2 tu, saya betul2 gilakan myyi. last2, entah macamana saya boleh terpikat dengan persona. Entahlah. Walaupun, first day i ambil ada masalah kat penutup minyak sana. tapi i fix dia n then ok semula. Persona 1.6l. memang betul POWER. Selesa memandu. Nampak sporty. lagipun saya jenis suka bawak kereta. hahaha….Syabas kepada proton kerana m’geluarkan kereta yang begitu elegan sekali.

  199. lyncBalePycle on November 1st, 2009 1:18 am

    Process sizes collection from 12 to 19 inches.
    lexapro lose weight
    Toe the use of Directive Communication Bonkers, we can identify how to receive cancelled our colored glasses and inculcate, learn, lead, prevail upon, and cultivate greater productivity in our put through and belittling life.

  200. Intosytat on November 1st, 2009 10:40 am

    As railway carriage prices in Canada are much higher than in America, a lot of Canadian shoppers desire stumble on drastic savings via traveling south of the bounds to steal a car.
    lexapro and high blood pressure

  201. enfollosusy on November 1st, 2009 11:18 am

    From the coveted Ferrari laptops to the newly launched gemstone laptops Acer is built on a merchandise tactics that is designed to go to a wider audience.
    lexapro and its invormation

Leave a Reply