Since this blog is not just about weddings and entertainment, but also includes discussing issues pertinent to our daily life, I was called into action to write something about one of the most important issues that has gripped the nation for the past year due to increasing world oil prices. The truth is I am not into politics and prefer to stay outside of the hu-ha of MALAYSIA’s 2008 GENERAL ELECTION. But this is serious issue that could affect the future of our younger generations. I would like to see a better MALAYSIA regardless of who rules it. Be it BARISAN NASIONAL, PAS, PKR or DAP.
PAS, DAP & PARTI KEADILAN RAKYAT MANIFESTO’S
It has caused me to wonder why the focus of the manifestos of PAS, DAP and PKR are so much on reducing oil prices at the pump as reducing the cost of petrol and diesel to consumers only affect a small portion of the society. Just tell me how much of our low income earners actually spend on petrol or diesel? Take for example someone who rides a bike daily to work, how much do you think he spends on petrol every month? I would say the most could be less than RM100 a month. Now tell me how much does someone who drives a mercedez, bmw, land rover, volvo, audi and other types of high gasoline guzzlers and who also has more than one car actually spend on petrol every month? My fair guess would be more than RM400 a month. So should we allow the Government to take people’s money and subsidises the rich? Who says by increasing oil prices will affect the poor? How do you think those our poor neneks and datuks who still ride bicyles to get around will be affected by oil increase?

SHOULD DAP, PAS AND PKR TAKE THIS PAKCIK’S MONEY AND GIVE IT TO THE RICH WHO DRIVES A BMW? HOW COULD THIS PAKCIK WHO RIDES A BICYCLE AROUND THE KAMPUNG CAN BE AFFECTED BY RISING OIL PRICES..?
Some of you may feel a bit unease with my statement above, yes, some of you might think that the price of other consumer products such as cooking oil, roti canai and so on will increase because of the oil price hike. Nope, by right they shouldn’t! You have various types of cooking oils. You have those based on palm oil, soya and these are totally unrelated to the price of crude oil!! These are based on plants and commodity prices in its own market. The more we plant them, the more supply we have for palm oils and soya and the price will drop accordingly. Those “penyangak” operating unreasonable “mamak restaurants” and small retailers just like to use this as a stupid reason to profit more. So far, the government has been doing the right thing by putting these products under controlled items act. To help the poor, the incumbent government has also provided diesel subsidies to our fishermen. This is a step in the right direction. Although I understand there are issues about fishermen not going to the sea capturing the fish but selling the diesel to outside parties but this is totally separate matter but I believe the main objective of helping the fishermen to have a better life has been fulfilled. Through the use of fleetcard system, transport operators that are serving the low to middle income bracket in MALAYSIA have also been able to get discounts on diesel. This is more targeted rather than increasing fuel subsidies across the board.
REDUCING THE PRICE OF PUBLIC TRANSPORT
I wish all of the political parties should read this statement. Why bother about oil subsidies? Why no one actually bothers about reducing the travel costs on LRTs and busses? These are the main medium of transport of low to middle income earners don’t you agree? LRT’s monthly ticket has increased from previously moderate at RM60 to RM90 and this year the price has further increased to RM100 (for travels on LRT only). This is a bit too much for me and when this happens, I can really feel the pain. So why not campaigning for a lower ticket price of public transport or making it totally FREE even. This will definitely increase its usage thus sharp reduction in domestic oil demand and subsequently the oil subsidies burden of the government? It can also reduce the problem of traffic congestion and not to mention making buildng more access roads and bridges irrelevant or redundant! Thus saving more people’s money. The fact is it has more than tripple whammy effect! Sometimes you just need to think out of the box to solve issues. The focus should be on the solution not on the issue! I bet if we can make LRT free, it will affect more low to middle income earners’ lives rather than reduction of oil price can ever have. Now the future government only have to:
- Create more parking space at the LRT stations which is lower than the costs of building SMART tunnels, bridges etc.
- Add more carriages to PUTRA and STAR trains as now the carriages have been severely congested and the Transport Minister should try to take LRT during peak hours in the morning to know what I mean.
The pledge of all Opposition parties to reduce oil price if elected has made me worried unduly as they are not tackling the crux of the issue. The government under PAK LAH has correctly maintained the oil price in the face of current rising oil prices environment. PAS’ statement in its manifesto, “To ensure that the price of petrol and diesel be reduced and maintained at a reasonable price as to suppress Inflationary pressure on all goods and services” is totally out of context and does not hit all the right buttons! The same goes for DAP and PKR who are totally and equally clueless about petroleum resource management.
THE LOGIC
Often subsidies are a way of deferring economic shocks that are near inevitable. If you keep supporting subsidies ignoring all economic logic and global conditions, when they invariably do catch up the blow can be very severe. On the other hand a gradual rise in prices can lead to a smoother transition to a world of necessarily higher energy costs. Continued subsidisation will lead to artificial demand and penalise the economy in the long term.
WHY PETRONAS SHOULDN’T SUBSIDISE
Petronas is not the only player in the domestic products retail market and it would be unfair for Petronas, which holds only a 30 per cent market share, to subsidise petrol and diesel prices as it would mean that it is subsidising all the other domestic fuel oil companies such as SHELL and EXXON-MOBIL in Malaysia. Requiring the other oil companies in Malaysia to also subsidise prices of petrol and diesel would likewise be unfair as it would eat up the already slim margin they are making under the Automatic Pricing Mechanism. Worse still, it may drive the companies out of Malaysia and cripple the country’s petroleum products retail system.
In the previous interview by Business Times, YBhg. Tan Sri Mohd Hassan said “as a business entity, imposing additional burden of subsidising petrol and diesel prices may have serious implications on international investors’ confidence in Petronas. It may result in downgrading of the oil company’s ratings by international rating agencies“, he added. PETRONAS has suffered big rating drop during financial crisis due to its bail out of certain companies and it has made them difficult to raise funds to finance its exploration business. It takes sometimes for it to build it its cash reserves again and get an upgraded rating.
In addition, up to 31 March 2007, PETRONAS has contributed about RM 336 billion to the government in the form of taxes, dividends, export duties and royalties. This amount is huge.
Do you know that PERTAMINA in Indonesia has run into trouble during the financial crisis in 1997-98 because its heavy subsidisation of domestic fuel oil? High subsidies has resulted in low cash for exploration activities to sustain its revenue as a result banyak yang tergadai! They have to give up some fields to EXXON-MOBIL to do the exploration work and get the most oil from its country. Indonesia only gets very small portion of its own reserves! All because they don’t have the money to spend on exploration costs. So do we want to repeat the same mistake? You can read about PERTAMINA here. The fact of the matter is that PETRONAS is already currently paying a significant amounts of its net profit to MALAYSIAN government as dividend and subsidising the our electricity for about RM6.1 billion (in FY06/07). PAS even said, they would like to put PETRONAS under the parliament to scrutinise its spending. What is this supposed to mean? If they believe, current money contributed by PETRONAS is mismanaged, why did they PROPOSE to take out more money from PETRONAS? Wouldn’t this a reflection of further mismanagement? Not only money but future generations resources? If they do believe the current fund is mismanaged, why not take the current money and use it in a correct way without having to resort to further extraction of money from PETRONAS? The current so called “funds being mismanaged” can be diverted to the “correct” way of spending such as oil subsidies or public transport funding. Our national oil reserves are depleting, if PETRONAS does not have enough money to invest overseas to diversify its operations, we all will be at the losing end. PETRONAS currently contributes almost 30% of our GDP, what if this 30% is gone? This could also mean no free education or domestic oil subsidies even. Guys, just don’t be lazy..please google the internet for issues on “oil subsidies”, “petroleum resource management”..just don’t take statements at face value! Don’t let the Opposition fool us on things that they don’t even know about.
CONTRADICTING STATEMENTS
COMMENTS BY JEFFOOI on PETRONAS Subsidies – Jeff Ooi is acutely aware of PETRONAS’ predicament and the depleting nature of our oil resources and even write it in his blog, but yet allow his party DAP to act otherwise.
COMMENT BY LIM KIT SIANG on PETROLEUM RESOURCES MANAGEMENT on his blog – “Therefore the DAP proposes that the Government legislate that 50% of our windfall from oil and gas is kept under lock and key, with the sole purpose for investment in human capital as well as research & development, over and beyond our typical expenditure on education and training“. If he suggests it should be kept under lock and key, why asking PETRONAS to contribute more that it already has? It has already contributed almost 50% of it NPBT to Government (Dividends, taxes, royalties and export duties). So what does he mean really?
So you know who to vote now!
![]()

NURUL IZZAH BERTANDING UNTUK KERUSI PARLIMEN LEMBAH PANTAI!
Nurul Izzah facing uphill battle to contest against Datuk Shahrizat Abdul Jalil for LEMBAH PANTAI’s parliamentary seat.






















at 12:12 am
hi hi royale…
panasss nampak.ni lg best.aku tak kata hang ni buta tapi hang sendiri yang buat kenyataan hang tu buta..Tun bagi cadangan bukannya teguran..banyak beza antara cadangan dan teguran…Ok lah tun kita nampak apa yang dia buat dan dia tahu masa untuk dia beredar, but Pak lah apa yang dia buat naik minyak,naik barang rakyat susah tak cukup makan tak ade letrik…selalulah pandang kebawah jangan asyik mendongak keatas,takut nanti tahi burung jatuh atas hidung sendiri.Rugi orang bijak2 seperti hang ni tak tau berfikir..sedangkan aku yang, apa hang cakap mentality yang tak seberapa boleh pikiaq dengan baik.Moga anwar cepat jadi pm dan buktikan apa yng dia janjikan.8 tahun anwar menjadi menteri minyak tak naik pun.Hidup anwar ibrahim….Teruskan berusaha royale mungkin satu hari aku akan lihat hang sebagai pembangkang…
at 9:22 pm
bes baca debat hmpa ne…leh tmbbh ilmu skit..
royale,bla nk bidas aisyazulaikha?
come on u can do it….heheh..
at 11:44 pm
well…aisyazulaikha may be u havent see the real world…
Malaysia is making its way to be one of a developed country…nak jadi negara maju beb mana bleh subsidi bebanyak…minyak naik pun still the lowest in the world..tak kan nak tunggu makan suap lagi kot…No way for Anwar to be the PM…kalau dah dalam BN tak dak sangat pun yang layak nak jadi PM, bukan Anwar yang menjadi galang ganti heheh…anyway go on with ur dream lah aisyazulaikha…setakat angan2 mat jenin tu..rasanyer rakyat mcm u ni lah yang menjatuhkan negara…baling batu selindung tangan…dah la kata ROYALE buta pas tu tak mengaku lak…hai betul lah org2 DAP, PAS & PKR ni (iaitu pemimpin dan penyokongnya) hipokrit. Kata nak bagi elaun 6K to those who eligible, automaticly tukar ayat bila dapat perintah Penang, terus kata pulak kalau dapat perintah Negara. Pasal tol sungai nyiur pulak, pulun2 sebelum election kata nak mansuh kan, bila dah jadi pemerintah negeri terus pulak kata tol tu kerajaan persekutuan punya…well…aisyazulaikha tak payah laa jadi lidah bercabang mcm parti yang u sokong tu…it takes u no where…tengoklah 5 tahun ni…adakah nasib anda dan saudara seagama anda akan terbela terutamanya di Penang? Sit down and think…jgn jadi penyokong sbb ikut buntut orang…heheh…Allah bagi otak…fikir lah sendiri…and please mind ur words! Don’t be disrespectful here like some of DAP, PAS and PKR leaders…
at 11:49 pm
satu lagi aisyazulaikha yang rasa mcm bijak…
“Hidup anwar ibrahim….Teruskan berusaha royale mungkin satu hari aku akan lihat hang sebagai pembangkang…”
for ur information, kami penyokong BN mmg dah jadik pembangkang in certain states…u already see us as opposition..tak payah suatu hari. TAPI…pembangkang yang bernas dan bukan hipokrit mcm parti pembangkang sebelum ni hehehhe…….
at 4:18 am
Aisyazulaika..
Panas hati betul la bila aku terpaksa berdebat ngan org yang dangkal ilmu ni. Terang2 ko cakap aku buta, pastu senang2 deny. Hampeh!
And for your information, kenaikan harga minyak dan barang2 takde kena mengena dengan Pak Lah. Meaning, bukan Pak Lah yang suruh naikkan. Its a global issue. Tolong la baca Business News, tambahkan ilmu ekonomi sket kt kpala tu. Takkan la aku nak kena ajar nko pasal demand and supply curves kot? Takpun aku nak kena terangkan kt nko diagram ceiling price ngan floor price?
Oh.. Bila kerajaan BN nak kurangkan subsidi, org2 mcam nko kata kerajaan menyusahkan rakyat. Sah la nko ni memang bermentaliti subsidi. Sume nak kena subsidi dari byaran branak kat hospital sampai la mati. Sume nak bergantung kt kerajaan. Kalo kerajaan tak penuhi, kata kerajaan kejam la, macam2 la.. Bwk2 la bersyukur dgn nikmat yang ada. Insya Allah, Allah akan tambah nikmat Nya lagi..
Ape2 pun, sukahati la kalo nko nak sokong Anwar. Aku mmg tak setuju sgt2 dia jd PM dan ape2 jwtn kerajaan. Nko cakap sepanjang anwar jd menteri, harga minyak tak penah naik. Well, dah cukup baik la tu kiranya? Kiranya Anwar bleh kawal harga minyak dunia a? Hello, darling, org minyak pun tak leh nak kawal harga minyak la.. Ha! Ni BA dah menang kat 5 states, so mana janji nak kurangkan harga minyak there and then lepas menang? Habuk pun tarak..
at 7:47 am
[quote comment="66169"] …Its a global issue..
…pasal demand and supply curves..
…ceiling price ngan floor price..
…
[/quote]
dangkal? sape yg dangkal? xde kna-mngena dgn pak lah? hah? menurut seksyen 5 & 7 akta pembangunan petroleum, pak lah (k’jaan pusat) mmpunyai kuasa utk menntukn naik @ turunnya harga petroleum d m’sia.
(sumber: http://www.apadmedia.com/blog/?p=164)
jd utk pakatan barisan alternatif(ba) utk menurunkn harga minyak d sluruh m’sia mmg mustahil slagi tidak mnguasai k’jaan pusat. mskipun bgtu, dgn adanya kuasa & suara pmbngkng yg ramai d prlimen kali ni, sbrng kenaikn harga akn dprotes dgn suara yg kuat d prlimen.
tp, dlm konteks k’jaan negeri, aku prcaya ba akn mmenuhi manifestonya yg jatuh dlm kwalan k’jaan negeri spt pngurangan cukai tanah, pintu, air, pengagihan wang zakat yg lbh sekata dan efektif, ketelusan majlis2 prbandaran dlm pntadbiran & prbelanjaannya, takaful & khairat kematian, biasiswa k’jaan negeri, pemimpin yg telus, bersih & amanah.
hmm.. aku pn xtau cmne istilah2 ekonomi d ats mmbawa kpd timbulnya harga minyk d m’sia kini mnjd rm1.92 per liter, dgn mngambil kira harga petroleum dunia yg kini mncecah usd109.00 setong.. & pngeluarn minyak kita yg dlm lingkungan 700 ribu tong sehari. tmbahan lg, logiknya kita prlu mmbandingkn knaikan harga minyak kini b’sama2 dgn negara2 pengeluar minyak yg lain & bukannya negara2 spt s’pura, thailand & filipina.
jk nk dbndingkn dgn negara2 pngeluar minyak yg lain, sehingga pnghujung mac 2008 (dlm rm per liter):
1. iran rm0.29
2. venezuela rm0.16
3. turkemenistan rm0.39
4. arab saudi rm0.19
5. mesir rm0.81
so, utk yg konon2nya tau perihal ekonomi ni, bleh tunjukkn skit x cmne harga minyak d m’sia kini mlebihi rm1.00 per liter. klu prlu pngiraan lengkap, silalah bgtau sluruh rkyat m’sia agar rkyat m’sia dpt mlihat dgn jelas lg terang bahwa kenaikan minyak dunia mmg btul2 mnuntut kpd kenaikan d m’sia. royal..jelly?!?
peaceprevail, hang tau x klkulator tu apa? b’sedia dgn klkulator & bleh periksa klu salah.. ok boleh mula mngira skrg..
at 4:03 pm
Go and grab principle of economics book. Supply n demand curve to the most basic economy knowledge. Budak skolah pun dah belajar. Kalo nko nak suruh aku terangkan, bleh je. Meh dtg umah, aku boleh je skolahkan nko dgn ilmu ekonomi.
Aku sbnrnya nak ckp bodo, tapi tak sampai hati dan tak sopan, tu yg aku ckp dangkal ilmu sbb aisyazulaika terang2 ngata aku, pastu tak ngaku plak. Heimy, yang nko terasa nape?
Pembetulan! Kuasa nak menetukan naik turun harga minyak tak terletak secara mutlak kepada kerajaan. Tlg check sket the thumb rule of demand and supply. Tlg buat research sket pasal effect China’s rapid development to oil prices.
Perbandingan nko tak logik langsung. Nilai dlm RM untuk pelbagai negara yang nilai currency tak sama langsung. Sila rujuk topic consumer purchasing power, income per capita dan inflation rate. Aku harap nko dpt la tambahkan pengetahua ekonomi nko tu. Jgn asyik nak menambahkan pengetahuan mengenai kelemahan org lain, pengetahuan utk cari salah org, dan mengkritik membuta tuli.
Aku tak marah kt nko sbb mungkin nko tak paham. Aku blajar ekonomi pun bertahun2 kt universiti. Mmg ada kelemahan dlm ekonomi kita, tapi kita tak boleh deny apa yang kerajaan dah buat untuk kita semua. Asyik2 cerita pasal kelemahan, keburukan. Bilenye nak abis? Renti2kan la.. Aku tak ckp aku pandai, tapi aku menganalisa keadaan secara rasional. Dan aku galakkan nko buat perkara yang sama gak.
at 11:14 pm
gua pemandu kenari, n feel offended with this article. ko igt semua org pakai merc bmw? berlambak org bawak kete kecik macam aku. still every month duit minyak aku cecah 300 . dem!
at 9:42 pm
A’kum… “Semoga Agama, Bangsa, dan Negara” merupakan faktor utama difikirkan oleh pemimpin2 atasan kita dan rakyat yang sebangsa denganku. Tidak perlulah bertegang urat dan mengumpat sesama sendiri apatah lagi mengfitnah. Hanya itu sahaja yang saya ingin anda semua renung-renungkan!!!
at 8:14 pm
Kepada penyokong kerajaan baru di Selangor…termasuk khas untuk aisyazulaikha…selamat menternak BABI di Selangor. Hadiah khas kerajaan baru untuk para pengundi mereka. Puas hati? hahahha…ni orang kata menag sorak kampung tergadai!!
at 8:28 pm
to aisyazulaikha..baca la baik2…jgn main belasah jekk…member suami aku yg kehilangan kontrak tu dan bukan suami aku…sorry yek aku tak suka layan orang “dangkal” nih…
Anwar jadi PM???mmg tergadai lah Malaysia nih…
jgn la ckp pasal minyak nak diturunkan BA tuh…mimpi je lah…BA janji nak hapuskan bayaran parking kt Sg petani, nak mansuhkan saman kt Perak tuh…ckp jekk…tak dibuat pun lagi..ini kan pulak isu minyak.
kesian org Selangor,penat2 pangkah BA…janji2 manifesto tak ditunaikan…tp dpt plak kandang babi mega…makin jijik aku dgn PAS…dulu PAS boleh ckp “Badwi (badawi lah tu) di Malaysia ternak babi”…aku ingatkan PAS nak kurangkan lah babi kt Malaysia ni lepas menang 5 negeri…rupanya2 PAS and the geng pegi luluskan projek mega babi nih…kagum betul dgn PAS..tahniah!!!!
at 8:53 pm
tak payah la nak cover kononnye projek mega nih nak centralized kan ternakan babi area selangor tuh. nak elak pencemaran lah hape lah. babi tu dah jelas binatang haram. kalu betul boleh buat dah lama singapura buat projek tuh. ini tidak, singapura pun sanggup import. byk cara lain lagi Pakatan Rakyat boleh tunjukkan kat rakyat kalu betul nak buat “negara kebajikan”. next PRU kalu Pakatan Rakyat kalah, projek mega babi ni sah2 lah akan berkekalan sampai bila2..pastu boleh la salahkan kerajaan BN tak berjaya tangani isu babi..pusing2 kat situ gak isu nih kan?BN jugak lah yg kejam,yg tak sensitif kebajikan rakyat.adehhhh..
at 4:23 pm
royal..jelly, klu budak skolah pn dah blajar, knape d klgn profesor2 d plbagai disiplin ilmu & bidang msih rmai yg mmprtikai rasional knaikan hg mnyak ni? profesor2 ni dah hilang akal ke? pak2 mnteri pn tak kecoh2 psl teori asas ni! malah x diuar2kn pn sbb trperinci b’hubung isu ni. knape ko yakin sgt yg teori asas ni mnjd punca t’besar kpd kenaikan hg minyak d m’sia ni?
jd ksimpulnnya, mskipn ko dah blajar b’tahun2 subjk ekonomi, tp para chatters d sni b’anggapan yg ko hnya seorng yg gagal, malah xdpt memnuhi tuntutan aku utk mmberikan penerangan sebenar b’hubung knaikn ini. bkn aku seorng yg nakkn pnjelasan, tp smua org.. t’masukla ramzul.. t’tunggu2 ‘bukti’ yg knon2nya ada d tgn ko. tp hampa! peaceprevail plak malah xtau nk pegang klkulator!
tula aku kata, siapa yg dangkal & bodo sbenarnya.. aku dah bg dah akta spt dnyatakn d ats, k’jaan mutlak mmbuat kputusan smada nk naik @ turunkan hg minyak mskipun dpengaruhi hg minyak dunia. tp kita kna ingat yg kita ni bkn spt s’pura, yg skadar mnjd p’import minyak & bgtu trkesan dgn apa jg p’imbal yg mmpengaruhi hg minyk dunia.
prbndingan aku xlogik lgsung? kn bleh tukar drp usd ke rm, xpun apa2 jg jnis matawang dtukar terus kpd rm b’dasarkn kdr prtukaran smasa. susah sgt ke? sape yg dangkal ni? psl pndapatn setahun & kdr inflasi, aku psti k’jaan mreka telah mmutuskn hg optima minyak mreka yg dpngaruhi oleh kedua-dua faktor trsebut serta beberapa faktor lain lg b’dasarkn keadaan semasa negara2 t’sbut. ko kn knon2nya blajar ekonomi, xkn takut nk selidik kot? mungkin2 aku salah ke kan. agresif la skit..
kritikan prlu dbuat slagi ada kelemahan & xmndpt bukti yg jelas. itu syura namanya, bkn setakat pemimpin angguk kita angguk, pemimpin geleng kita yg teleng! klu mmg ada kelemahan dlm ekonomi kita, kn elok dperbetul bkn nk dbiar.. ni kata nk deny apa yg k’jaan dah buat utk kita slama ni? hah? ni dah jd mslh t’hutang budi ni. ko duduk m’sia ni bkn prcuma, jd ko brhak mndapt yg t’baik & brhak b’suara mmbuat pilihan. klu smua nk biar.. rosak! ko nk beli komputer ko tu pn kn bayar, jd kn ke wajar ko mndpt servis yg t’baik? klu ada mslh.. komplen, klu biar.. komputer rosak.. & ko pn sama rosak!
slagi kelemahan2 ini b’terusan & xnmpak jln perubahan ketara, jgn hrplah org2 yg dah ‘celik’ ni nk b’hnti b’suara. klu ko nk diam & nk angguk slalu, itu hak ko.. t’pulang spnuhnya! tp bila k’jaan yg ko daulat2kn slama ni trbukti mnzalimi rkyat.. jgnlah cb mnutup knyataan yg dah jelas2 tu & mncari2 alasan utk mnyalahkn org lain pula. huh!
pemikir melayu islam, aku mngumpat sesama chatters d sni? m’fitnah? wong2.. jdla matang skit!
at 3:11 am
ni ha skit nak bagitau.ape hukumnya dalam Islam kalau kita menyokong pemimpin2 yang makan harta rakyat dan rasuah?so dah terang2 tau kerajaan skrg banyak corruption. nak vote lagi? nak dapat dosa lagi? kalau kau vote, dosa besar weh. sebab kau nampak macam sikit je problem tu, tapi sbenarnye sebab vote engkau la berjuta2 rakyat terpaksa merana. berbillion2 duit rakyat digunakan untuk kepentingan mereka. haa ape kau nak jawab kat akhirat nanti? tak guna buat bangunan ni bangunan tu kalau source dia adalah haram. jangan fikir duniawi je. kau nak membangun kat negara yang dibina atas duit2 haram tu? berkat ke negara kita kalau semua benda kat negara kita ni datang dari duit haram? kita tengok tol plak. cuba la fikir kos buat jalan2 ni berapa juta? kalaulah 500 juta sekalipun, cuba la fikir skit. satu hari berapa banyak kereta lalu tol tu?lets say penang bridge tu, adela dalam 5000 pengguna. kali lak dengan harga tol tu. satu hari je dah dapat brape banyak?ni dah berpuluh2 tahun takkan la tak untung2 company buat jalan buat tol tu? adui.pasal minyak lak.petronas punye untung dah terlebih banyak.apa salahnye amik sikit je duit untuk subsidi minyak.after all petronas tu sebahagian daripada rakyat punya gak.cmon la.sikit je. fikirla orang2 susah kat luar tu.kalau dah senang sangat dah rasa kaya sangat pegila bayar minyak sampai 3-4 ringgit seliter. cakap je kat cashier petrol pump tu kau nak bayar lebih.dia tak marah punya. certain people la,especially penyokong bn ni, diorg pegang sgt to apa yang kerajaan bn dah kasi. and then mula la suruh berterima kasih ni berterima kasih tu.but then, what i think, if kerajaan lain is in charge, they would give more to the country. seriously. and then kita tgk klcc. cantik tinggi menarik. berapa lama klcc tu jadi bangunan tertinggi? dahla kejap pastu within 2km radius of klcc there are still lots of people yang even tak dapat air. help the people in need dulu.jangan sibuk nak buat bangunan aje. nak buat pon, be modest2 la skit.jgn over sgt. babai
at 10:41 am
and as i said, you dont feel that harga minyak is burdening u just because kau hidup senang. orang2 yang pendapatan bawah rm1000 tu macam mane?mcam mana lak dengan yang ade family2 lagi.kau ingat senang nak support?in fact, we dont need pembangunan lagi dah.tengok european countries tu, how they managed to become countries yang maju walaupu bangunan2 lama je diorang pakai.kita2 ada gak bangunan lama, but then nak runtuh2 and then build besar2 pastu biarkan camtu je terbengkalai la ape la.in fact, most building yang buat2 ni pon rosak ni la rosak tu la.kadang2 tu buat mahal2, pastu takde duit nak buat maintainence.for example bukit jalil tu.tak rugi ke tu?mahathir ke pak lah ke sama aje.for years dah our government dah buat susah kat kita.mahathir tu korang sokong2, tgk2 admit gak dia tipu pasal anwar ibrahim punya kes tu.pemimpin yang aniaya orang.is that what u call as pemimpin?i dont think so.babai.
at 10:16 am
korg bising2 pasal harga minyak naik, baik ayg gune kete kecik or beso.aku bkn pandai sgt nk bercakap.aku pon gaji kecik aku tak de kete coz aku tau tak mampu nk bayo duit minyak n kete sekaligus.aku tak penah merunggut pom ari2 bgn 5.30 pg naik bas dr shah alam gi bangsar.kalo org lain sure sgt tak sanggup..br keje 3 bln kompem dh angkat 1 kete kecik.lps tu complain gaji tak cukup minyak mahal..kalo rase tak mampu jgn beli dulu.btw jgn slh kn harga minyak naik.try test tgk korg nye lifestyle..byk mane korg spend utk personal expenses.kalo korg ni kaki shopping,kaki lepak mamak berjam or clubbing, or yg perasaan branded2 ni kompem bg gaji 3k pom tak cukup..so pk kn lah.
m’sia jatuh kat tmpt 43 dlm list world corruption list..korg rase byk ke skit?
at 5:23 am
kau hidup sorang2 boleh la. ni yang ade laki bini anak ni macam mana?kau nak sumbat dalam bas yang crowded tu ke?dont just think in ur situation. what bout others?
at 11:56 pm
royal jelly and bedah jambul
Lepas minyak ni beras dah naik harga pulak ni..hang syok la kot??kerajaan yang hang pilih membantu rakyat dengan menaikkan harga beras lak.kali ni bukti ekonomi apalak yang hang nak bagi royal..sedih la aku dengan org yang tak prihatin terhadap kesusahan org lain.masa aku p pasaraya ramai hanya membelek harga beras tapi semuanya tak jadi beli masing2 merungut tak tau apa nak jadi sikit hari lagi ngan malaysia kalau harga barang asas pun kerajaan x mampu nak kawal apatah lagi keperluan lain.ada warga emas yanga hanya mampu pegang tapi bila tengok harga beras dia letak balik.sambil pandang aku dia kata mahal…sedih aku masa tu..On the way balik rumah nampk lak pakcik sekitar 70an tengah kutip sampah yang boleh dijadikan duit dari tempat membuang sampah..tercetus dihati aku kenapa semua ini berlaku.Mungkin kita bukan dari golongan ini.Tapi macammana nasib depa ha??Macammana dengan keluarga besar yang ada anak 7,8,9 nak makan dengan harga beras setinggi ini.Kerajaan Bn sebenarnya tak pernah pikiaq keperluan rakyat dimasa akan datang tapi keperluan sendiri yang tak pernah cukup2.Hampa mungkin tak dak perasaan kot atau mungkin hati hampa dah beku sbb terlalu angkuh …kononnya takut negara tergadai sekarang sapa gadaikan sapa?/ umno gadaikan rakyat la bodoh!!!Pikiaq la sikit tengok aja bersamamu kat tv3 berapa ramai org susah..ada yang benci org yg dok harap Malaysia jadi negara kebajikan..kebajikan yang dimaksudkan bukan untuk org yang malas tapi kebajikan tu untuk org yang tak mampu. jangan dok eksyen sangat vivenne oiii..kot satu hari hampa berada di tempat mereka2 ni baru hampa tau..yang malas tu pemimpin yang ada sekarang ni.Sebenarnya hampa yang sokong bn ni tau mana betul mana dak,situasi ni wujud disekeliling hampa tapi hampa ni buta hati…
at 9:52 pm
alahai….minyak mmg lah satu dunia naik…mm..aku pun tak bapa setuju..tapi kan klau nak ikut janji2 BA dlm pilihanraya tu…tu janji pakcik yg jual kacang putih jek…
mmg lah pandai janji mcm2 ..cam tu klau minaci yg jual putumayam tepi jalan tetiba masuk bertanding…pastu janji kaw2 nye…korang dgn gembiranya undilah?????????
kata nak turun kan 20% cukai pintu..tak turun juga..kata ekonomi x leh lagi la..nak bg air percuma ..tap dah warning taun depan naik 30%…nak bagi kata semua anak s’gor yg masuk IPTA duit..tuptup kata yg mak bapak pendapatan bawah 1500….yanadei…janji keling mana nih….
pasal harga minyak tu….mmg lah bleh bagi subsidi byk2 tapi cuba bayang..klau semua duit subsidi hanya tertumpu pada minyak…abih tu..cam ne kalau ada banjir ke atau apa saja musibah yg bakal menimpa negara..tu kira duit simpanan..
kalau x nampak juga..cam ni lah..korg kan dapat gaji tiap bulan..mesti ada simpan sikit kan..taku2 lah atap rumah bocor ke..anak sakit ke..atau korg sendiri yg sakit..nak beli baju yg dah koyak ke…ha..sbb2 tu lah korang simpan duit..tu utk 1 family je tau..
ni utk semua family dlm 1 malaysia ni…jadi mmg lah perlu perubahan..
khas utk ajiep…
apa lah ko ni…Tun kata dia mngaku naya anwar tu kan…dia cakap secara sinis…dia perli jek..alah…Tun tu bukan jenis tak berakal kalau bercakap cuma biasa lah dia suka sindir suh kita ni fikir dalam2..
at 12:15 am
tun nyemah hang suka lah no minyak naik lagi…tahniah pada pengundi bn.apa yang menteri besar selangor buat tak cukup lagi ka…baru 100 hari. yang bn hang undi bertahun2 apa dia bagi kat hang. sapa jual kacang putih…hidup anwar semoga langkah untuk manjadi PM berjaya dan dapat membantu rakyat insyallah…
at 6:20 am
KELEMAHAN orang MELAYU….paling popular dan nombor SATU ada lah
KUASA
WANG
RASUAH
PEREMPUAN
ada kuasa….wang senang dpt..tak kira lah..darimana LOBANG nak dpt…….haram tolak tepi sket..(SIKIT SAJER)
bila da banyak wang…..apa apa dalam kepala otak semua timbul……seribu mcm keinginan…..
untuk nak dptkan apa yg di inginkan…..nak kechapi kemewahan yg cepat….sudah tidak ambil pusing soal riba atau rasuah…..dalam telepon bole tentukan sapa berhak dan siapa yg ahrus di singkirkan dalam sesebuah kumpulan atau pertubuhan…asalkan kocek penuh dgn WANG….
bila da ada kuasa..ada wang…..otak juga berpinar pinar….nak tambah lagi BINI….dgn alasan…AKU MASEH KUAT>>AKU BOLE BERUPAYA MCM LELAKI MUDA>>>AKU LEBEH DARI MAMPU>>>>AKU BOLEH BERLAKU ADIL>>>>AKU NAK KEMBANGKAN ZURIAT…..
renungkan lah…….BANGSA lain kumpul harta……tapi bangsa KITA(TAK SEMUA LAH YER)kumpul BINI dan kumpulkan anak seberapa banyak yg boleh……..
at 7:29 am
bila mula pilihan raya…..sana sini cakap pasal membasmi rasuah…..mana mana pihak menuding jari antara satu sama lain..tuduh menuduh..sampai menjatuhkan maruah sesama bangsa sendiri……RASUAH jgn cakap…..lauk asam pedas..semua ramusan jadi satu..cuma kelainan nya..antara IKAN BESAR atau IKAN KECIL….pada yg punya IKAN besar..besar lah RASUAH nya…..faham faham sudah lah..dari dulu kerjaan melaung laung kan cogan kata JAUHI RASUAH….tapi yg sedeh nya….ada jugak di antara yg menjerit jerit pasal rasuah tuh..DIA lah KEPALA BAPAK SEGALA RASUAH(MAAF KALAU KATA KATA WADA KETERLALUAN)……kalau ckp mcm nih..tentu ada yg marah dan melenting………so…relax,……..fikir…….lahhhhh…………
at 8:52 pm
penyokong bn la ni puas hati sbb harga minyak naik,siap reka fitnah kat anwar ibarahim.memang dasar umno deje.marilah semua pembangkang bersatu menentang kerajaan yang semakin lama menghimpit rakyat.polis pun dah tak boleh pakai.ketua polis negara sendiri terlibat dalam konspirasi membunuh.najib tak layak jadi pemimpin isteri sendiri tak dapat dikawal bagaimana dengan rakyat.jika rakyat bersatu kita akan berjaya menghalang umno dari terus bermaharajalela.mcm2 fitnah ditabur orang yang bersalah terus bermegah yang tidak bersalah terus dianiaya..najib dah jadi najis selagi dia ada terus busuk keadaan negara.rakyat mengangkat mereka agar dapat menjaga kebajikan rakyat tapi yang dikejar hanyalah kemewahan.sekarang rakyat disalahkan kononya menjadi hakim dalam setiap keputusan.ya allah berilah balasan kepasa org yang tridak benar,.
at 9:31 pm
assalamualaikum .. *tumpang lalu ..*
at 9:48 am
bile la DSAI nak naik jd PM ni…aku x larat duit petrol tetiap hr ni!!!huhu
at 1:53 pm
Apalah yang korang taksub ngan DSAI tuh? Aku heran la. Naper la orang2 yang penyokong PKR nie tak sedar2 lagi yang si Mamat nie tali barut negara!!! Antara negara yang kuat menyokong si DSAI nie, orang dari negara G.Bush la. Bagus!!! Sokong DSAI tu… Hangpa pun bole join sama ngan Bush. Aku rasalah yang menyokong DSIA nie semuanya golongan muda yang kononnya terpelajar… tapi sebenarnya baru nak belajar sebab depa nie “kurang ajar”. Aku nie tertunggu2 jugak tak ada ker calon dari pemimpin PAS kita yang boleh dijadikan PM? Kalau PAS boleh memerintah dengan baik di Kelantan, tak mustahil depa juga bole memerintah negara juga. Takbiirr!!! Allahuakhbar…
at 4:17 pm
Sebab itulah kna brfikir sblum mnuturkn kata2 @ mnabur janji .. Cakap mmg mudah .. buka mulut n modal cuba air liur je (smbil tepuk meja n mcm2 gaya lagi) tpi utk mngotakn janji itu x smudah yg dsangka .. x salahkn rakyat bila mnuntut hak / janji2 sblum ini.. Rakyat berhak utk mndapat hak msg2. Cnfirm ke hrga petrol @ brg2 lain x kn naik 1 sen pun klau AI @ sape2 je lah jdi PM? X leh nk samakn zaman dulu dgn zaman skrang..
at 10:00 pm
puteri bulan oiii…
Anwar Ibrahim tak pernah menghina dan menuduh mana2 pemimpin pas, malah mereka sepakat utk menjadikan malaysia sebuah negara yang maju dari segi eko mahupun politik.kebajikan rakyat menjadi matlamat utama pimpinan pakatan rakyat.sepatutnya kita memberi sepenuh sokongan bukan membuat fitnah dan andaian.jagn jadi org pas yang bodoh yang tau tengok berita kat tv3 sahaja.Kalau engkau tak beri peluang pd DSAI macamna beliau nak buktikan,kemampuan beliau telah dibuktikan semasa beliau jd TPM.Harga minyak dan tol kekal selama beliau jadi TPM,kini beliau dirujuk oleh banyak negara mengenai hal ehwal ekonomi dan ketelusan pentadbiran,spt kuwaitt,arab saudi,qatar,jordan,negara asean kecuali malaysia dan banyak lagi termasuk eropah.Kalau Tun bagus atau pak lah atau pimpinan anda bagus nape diorang tak dipanggil.kalau ada pun sekali sekala je.Sebenarnya kau kurang pengetahuan tentang peranan DSAI didalam dan diluar negara.Anwar bukan agen atau tali barut AS ,tetapi sekadar rakan beliau,nape? skrg ni Malaysia x hubungan baik ngan AS.Kalau tak, macamna diaorang datang melabur kat negara kita,siap buat latihan tentera bersama lg .Aku tak nak kata PAS tak bagus tetapi perubahan yg berlaku sekarang juga berpunca strategi DSAI dan usaha parti pakatan.PKR baru setahun jagung dah boleh gempar negara tp PAS dah lebih 50 tahun setakat kelantan je.Pas akan bertahan d beberapa negeri shj spt kelantan ,kedah mungkin terengganu,Perak tak leh kira,tak mungkin itu cukup nak utk rampas malaysia PKR akan terus berkembang d sabah dan serawak .Banyakkan baca suara keadilan dan akhbar yang tidak bertunjangkan umno.Dari situ kau boleh buat perbandingan.Layari http://www.Anwar Ibrahim.com/suara keadilan/malaysia today/dan banyak lg.PKR PARTI MASA HADAPAN,AKUILAH HAKIKAT INI BERSAMA ATAU TERPENCIL.
at 1:42 am
Now that the Senate has passed the 700 billon bailout has Wall Streets destiny been sealed?
at 8:37 am
‘KIAMAT DAN KEADAANNYA’
http://www.scribd.com/doc/36025155/Surat-Kepada-Yang-DiPertuan-Agong-Dan-Mufti-Mufti